Kolmostiellä Lempäälässä Tampereen rajan tuntumassa sijaitsee Sääksjärven eritasoliittymä. Liittymä on niitä harvoja vanhojen moottoriteiden liittymiä, jotka ovat vielä osapuilleen alkuperäisessä kuosissaan.
Rakentamisen aikoihin Sääksjärvi oli pienehkö kylä. Nykyisin liittymä palvelee seututietä 309, jonka liikennemäärät Ruskon teollisuusalueen, Hervannan ja Vuoreksen suuntaan ovat suurempia kuin monen valtatien.
Rombinen "salmiakkiliittymä" ei ole geometrialtaan paras mahdollinen varsinkaan isojen vasemmalle kääntyvien liikennevirtojen välittämiseen. Lisäksi niissä on tavattoman helppoa lähteä vahingossa ajamaan moottoritietä väärään suuntaan.
Sääksjärvessä on alkamassa tietyö, jossa risteyssilta peruskorjataan ja liittymä muutetaan koiranluutyyppiseksi. Lisäksi länsireunalle tulee liityntäpysäköintialue.
Koiranluuliittymä on risteävän tien kannalta toiminnallisesti lähes kuin liikenneympyrä. Ympyrää vain on litistetty sen verran, että ei tarvita kahta siltaa, vaan olemassa oleva yksi silta riittää. Lisäksi päissä olevat liikenneympyrät muotoillaan siten, että ilman vähäistä suurempaa yrittämistä niistä ei moottoritielle väärään suuntaan pääse.
Anteeksi offtopic, mutta kun pisti silmään, niin:
VastaaPoistaMiksiköhän Tampere/Hämeenlinna nuolimerkinnät on tehty "väärille" kaistoille?
Ne nuolet eivät ilmaise ajosuuntia, vaan ilmansuuntia. Suunnitelmakartat laaditaan yleensä sitä, että rakennettava tie esitetään poikittain vaaka-arkin keskellä. Siksi tarvitaan merkintöjä, joiden avulla kyetään asemoimaan kartta pohjois-eteläsuunnassa. Näin ollen se, minkä kaistan kohdalla nuolet sijaitsevat, jos yleensäkään sijaitsevat kaistan kohdalla, on irrelevantti seikka.
VastaaPoistaJoo ymmärsin, mutta tällä kertaa olisi ollut hyvin tilaa laittaa ilmansuunta-nuolet oikeille kaistoille - ja samalla vähentää sekaantumisen vaaraa :)
VastaaPoistaKun se nyt on tekninen suunnitelma eikä ajo-opaste, sekaantumisen vaara tässä asiassa lienee noin nolla.
VastaaPoista