27.6.2019

Nopeusrajoitus liikenneympyrässä

Teillä ja Turuilla pariin otteeseen viisastellut moottoritieramppien nopeusrajoituksista, muun muassa artikkelissa Rampin nopeusrajoitus vuodelta 2013.

Entäpä, kun kyseessä onkin liikenneympyrä.

On varsin tavanomaista, että kahdella risteävällä tiellä on keskenään eri nopeusrajoitus. Kun tieltä käännytään toiselle, vaihdetaan tietä ja siinä samalla voi vaihtua nopeusajoitus.

Liikenneympyrä on kuitenkin toista maata. Sellaisessa liikennevirrat yhtyvät samalle ajoradalle ja jos saapuvien suuntien nopeusrajoitukset poikkeavat toisistaan huomattavasti, yllätyksiä voi sattua.

Otetaanpa esimerkki varsin yllättävästä ratkaisusta Vantaan Kivistöstä. Tikkurilantien, Keimolantien ja Kivistönkorventien risteys on liikenneympyrä, johon saapuvilla teillä on kolme (3) eri nopeusrajoitusta: Tikkurilantiellä lännestä saavuttaessa rajoitus on pitkäkestoisen tietyön takia 30 km/h. Samalla tiellä toiseen vastakkaiseen suuntaan tiekohtainen rajoitus 60 km/h pudotetaan tasolle 50 km/h juuri ennen ympyrää. Keimolantietä ja Kivistönkorventietä saavuttaessa jonkin matkaa ennen ympyrää puolestaan on taajama päättyy ‑merkki, eli nopeusrajoitus on 80 km/h.



Saavutaan ympyrään Keimolantietä. Nopeusrajoitus 80 km/h

On siinä ihmettelemistä, kun yksi tulee ympyrään nopeudella 30 km/h ja toinen "hieman" lujempaa 80 km/h.

2 kommenttia:

  1. Minua on ihmetyttänyt ympyröiden koko. Ihan niin kuin Suomessa pyrittäisiin mahdollisemman pieneen ympyrään MM-hengessä.
    Niin kuin meillä olisi maapohjasta pulaa?

    Pahin kohdalle osunut ympyrä oli silti ruotsissa. Ajorata päällystetty jollain pihakivetyksen tapaisella ja kaatoa ulkokehälle päin. Siinä oli hienoa luistella moottoripyörällä vesisateessa.

    VastaaPoista
  2. Onkohan blogissa käsitelty aiemmin paratiisisaaren Magic Roundabouteja? Olen istunut kyydissä Hemel Hempstedin ympyrässä muutaman kierroksen verran kun paikallinen tuttu esitteli sen toimintaa. Vaikka ajatus näyttää ensin aivan ääliömäiseltä niin se toimii! Kuva vaikkapa täältä:
    https://www.abodebed.com/blog/interesting-facts-magic-roundabout

    Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen yhdistettynä sanoisin että ensimmäisellä kerralla oli ihan kiva olla kyydissä.

    Swindonissa on vastaava mutta siitä ei ole kokemuksia.

    Näissä ei oikeastaan tarvitse ajatella nopeusrajoitusta, ympyrä hoitaa asian automaattisesti.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.