5.6.2020

Sorakuoppa

Uudenmaan ELY-keskuksessa on valmisteilla tiesuunnitelma kolmostien Viralan liittymän parantamiseksi. Kyseisessä liittymässä 22 erkanee kolmostiestä Turenkiin ja Lammille kulkeva seututie 292.

Parantamisessa sen lisäksi että rakennetaan bussipysäkkejä ja niiden tarvitsemat rampit ja pysäköintipaikat, rakennetaan pohjavesisuojaus koko liittymän koko eteläosan kohdalle. Paikkaseudun vedenottamoiden veden laatu kärsii maantiesuolauksesta.

Mutta onko pohjavesiongelma yllätys?

Ohessa olevassa kartassa on vuosina 1990-1992 rakennettu liittymä piirretty vuoden 1962 peruskartan päälle. Liittymä on rakennetti harjumaastoon ja maastossa sijainneen lammikon päälle. Kyseessä on ollut melko komea kukkula: Lammen eteläreunalla on ollut yli 35 metriä korkea jyrkkä rinne.



Vuoteen 1989 mennessä mäki on jalostunut suureksi sorakuopaksi ja sen poikki sitten tehtiin moottoritie. Paikka on osa Viralan-Tarinmaan pohjavesialuetta ja se on ollut tarkkailussa.

Jo sorakuoppa voi muuttaa pohjavesiolosuhteita ja kun siihen laitetaan maantie päälle, on syytä ryhtyä pitkäaikaiseen tarkkailuun.



Nykyisin ei Lukonlammesta ole tietoakaan. Paikka on umpeenmetsittynyt entinen sorakuoppa.



Hankkeen kustannusarvio on 5,1 miljonaa euroa. Käynnistämisestä on päätös ja suunnittelulla tavoitellaan töiden käynnistämistä vuonna 2020.


4 kommenttia:

  1. En usko, että bussipysäkeille ja parkkipaikoille tulee olemaan hirveästi käyttöä. Moottoritie kulkee varsin kaukana Turengin keskustasta eikä eritasoliittymänkään kohdalla ei juurikaan ole asutusta. Tämän takia bussipysäkeitä ja -ramppeja ei alunperin rakennettukaan toisin kuten suurimpaan osaan Hki-Hämeenlinna moottoritien liittymiin.

    VastaaPoista
  2. Ilmeisesti bussipysäkit ja parkkipaikat ajavat takaa jonkinasteista liityntäpysäköinti-ajatusta? Että omalla autolla sinne pysäkille ja siitä linjurilla eteenpäin. Mielekkäämpää se olisi kuin koko matkan paahtaminen omalla autolla.

    Hki-H:linna välillä näkee kohtuu usein, että joku tuo autolla matkustajan pysäkille. Ilmeisesti kauempaa kun autokyytiä on tarvittu pysäkille pääsemiseen (laiskuus voi olla toki toinen selittävä tekijä). Näin ollen kauempanakin olevat pysäkit voivat olla mielekäs ajatus.

    VastaaPoista
  3. Toisaalta päärata kulkee Turengin läpi ja Turengissa pysähtyviä junavuorojakin on riittävästi, joten hyvin harva kulkee Turenkiin Hki-Tampere pikavuoroilla. Siksi en pidä pysäkkien ja ramppien rakentamista kovinkaan järkevänä investointina.

    VastaaPoista
  4. Tiesuunnitelman yhteydessä ei ole kerrottu, kuinka kustannukset jakautuvat bussipysäkkien ja pohjavesisuojauksen kesken. Veikkaan kuitenkin, että uudet pysäkit lisäävät joukkoliikenteen käyttöä vain muutamalla matkustajalla päivässä ja investoitu euro / uusi joukkoliikennematka muodostuu järjettömän korkeaksi.

    Ehkä Kanta-Hämeestä ei ollut tarjolla parempaakaan pientä kohdetta tämän vuoden budjettiin, niin tällainen pääsi sitten läpi. Ja pohjavesisuojaus vaikuttaa kuitenkin tarpeelliselta (ja olisi pitänyt rakentaa jo moottoritien yhteydessä).

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.