13.6.2020

Tasoristeys

Tasoristeyksenhän tietää jokainen. Sellaisessa pitää varoa junaa, koska juna kulkee lujaa, eikä väistä.

Maailmalla kulkiessa näkee kaikenlaisia risteysjärjestelyitä. Sellaisiakin on, joissa lentokone kulkee tien toiselle puolelle siltaa pitkin.


Leipzigin lentokenttä

Mutta Gibraltar on toista maata. Gibraltarhan on asukasluvultaan parin Forssan kokoinen niemimaa, jollaisia saisi Forssan maa-alueelle mahtumaan liki 40 kappaletta. Erinäisten vaiheiden jälkeen Gibraltar siirtyi Englannin haltuun vuoden 1713 Utrechtin rauhassa. Siitä alkaen Espanja ja Iso-Britannia ovat kinanneet siitä enemmän tai vähemmän jatkuvasti.

(Utrechtin rauha oli ensimmäinen rauhansopimuksista, jotka päättivät vuosina 1701-1714 käydyn Espanjan perimyssodan. Konflikti oli lähes koko Euroopan laajuinen, sekava, ja osapuolia oli kaikki saksalaiset pikkuvaltiot mukaan lukien useita kymmeniä. Mukana oli myös Pyhä Saksalais-Roomalainen Keisarikunta, josta historioitsijat ovat todenneet, että se ei ollut pyhä, ei saksalainen, ei roomalainen eikä keisarikunta.)

Koska Espanja ei tykkää Gibraltarista, Gibraltar ei pääse laajenemaan. Vaikka kuningatar Lissu matkustaisi kurpitsavaunujensa kanssa Lontoosta saakka tarjoten säkillisen kultarahoja pienestä alueliitoksesta, Espanjan mieli tuskin muuttuisi.

Niin on sitten käynyt, että niemimaan poikki on tehty lentokenttä. Mutta ei mikä tahansa lentokenttä. Lentokentän kiitotie ja paikkaseudun pääkatu risteävät tasoristeyksenä.



Kun lentokone tulee tai lähtee, häädetään autot ja jalankulkijat pois puomien taakse ja antaa lentokoneen mennä. Lentokone kulkee lujaa eikä varsinkaan väistä.



Pitkään on ollut esillä suunnitelmia viedä pääkatu kiitotien alta tunneliin. Homma on kuitenkin jäänyt, koska lentoliikenteen määrä on maltillinen. Ja tekisihän tasoristeyksen poistaminen lentokentästä tuiki tavallisen, eikä sillä olisi erikoisuusarvoa.



1 kommentti:

  1. Ilmeisesti kuitenkin jonkin sortin parannusta yhteyteen on tulossa mikäli tähän on uskominen.

    https://www.openstreetmap.org/#map=16/36.1502/-5.3419

    Toki tiedossa ei ole katkaistaanko vanha yhteys joskus.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.