29.7.2020

Jarrua, komisario Palmu!

Yllättävänkin usein nousee erilaisissa keskusteluissa esille tarve löytää vaihtoehtoisia reittejä nelostielle välillä Jyväskylä-Oulu. Tätä noin 340 kilometrin tieosuutta pidetään usein hankalana ja/tai tylsänä. Makuasiahan tylsyys on; vaihtoehtoisillakaan reiteillä ei suuria kaupunkeja tule vastaan aivan yhtenään ja kirkonkyliäkin on harvakseltaan.

Teillä ja Turuilla on käsitellyt asiaa kesällä 2017 artikkelissa Jyväskylästä Ouluun mutta ei nelostietä ja esittänyt koko joukon vaihtoehtoja. Tuolloin esitetyistä vaihtoehdoista läntisintä, eli valtateitä 13 ja 8 Kokkolan kautta kiertävää reittiä ei sen tarkemmin käsitelty.

Reitti Jyväskylä-Kokkola-Oulu on perusreittiä melko tarkasti sata kilometriä pitempi ja Google Maps kertoo ajoajan olevan noin 80 minuuttia pitempi.



Reitit haarautuvat Äänekosken eteläpuolella Huutomäessä. Hirvaskankaan suuret taukopaikat ovat siis kummankin reitin varrella. Huutomäestä on noin 200 kilometriä Kokkolaan ja reitti kulkee Saarijärven, Kyyjärven, Perhon, Vetelin ja Kaustisen kautta. Karstula on hieman reitistä sivussa, mutta sekin kannattaa mainita. Suuria kaupunkeja ei tällä välillä ole.

Valtatie 13 on varsin hyvätasoinen tie. Huutomäeltä Kyyjärvelle kuljetaan kumpuilevassa ja mäkisessä keskisuomalaisessa maastossa. Kyyjärven ja Perhon välillä ylitetään Suomenselän vedenjakaja ja Perhosta rannikolle kuljetaan Perhonjokilaaksoa, joka käy sitä tasaisemmaksi mitä lähemmäs rannikkoa saavutaan.

Kyyjärvellä tien liikennemäärät suunnilleen puolittuvat: Toinen puolikas jatkaa tietä 13 luoteeseen Kokkolan suuntaan ja toinen puolikas länteen valtatietä 16 kohti Vaasaa. ("Virallisen" Jyväskylän ja Vaasan välisen valtatien 18 liikennemäärät ovat alhaisemmat.)

Kokkola on 1600-luvulla perustettu satama-, kauppa- ja teollisuuskaupunki ja Keskipohjanmaan maakuntakeskus. Maanlaajuisesti tunnettuja nähtävyyksiä on varsin hyvin säilynyt vanha puutalokeskusta, Neristan.


Itäinen Kirkkokatu, Neristan

Hieman erikoisempia kohteita on Harrbådan kummitusmajakka. Se ei oikeastaan ole majakka laisinkaan, vaan vuosina 1953-1978 käytössä ollut betonitorninen linjaloisto. Sen mittasuhteet ovat kuitenkin majakkatasoa: valon korkeus oli meren pinnasta 34 metriä ja se näkyi 17 meripeninkulman päähän. Laitos hylättiin vuonna 1978 Kokkolan uuden merimajakan valmistuttua.


Harrbådan majakka

Kokkolasta Ouluun kuljetaan valtatietä 8. Se on tunnettu rannikkotienä, jolta ei näy rantaan. Pienempiä teitä pitkin rantaa ihailemaan ei ole pitkä matka.

Reitti kulkee Himangan ja Kalajoen keskustojen halki ja Pyhäjoen, Raahen ja Limingan sivuitse. Pienempiä kyliä on reitillä koko joukko. Tämän takia jalkaa pitää siirtää kaasulta jarrulle tiheään tahtiin: Kokkolan ja Limingan Haaransillan välisellä 175 kilometriä pitkällä tieosuudella nopeusrajoitus vaihtuu pikaisesti laskien 48 kertaa! Jos joku kykenee pelkkään liikennemerkkien tuottamamaan tietoon nojautuen tietämään vallitsevan nopeusrajoituksen koko matkan, hänellä on suuret mahdollisuudet selvitä kamreerin virassa valtionhallinnossa.

Muuten tieosuus on varsin sujuva. Ohituspaikkoja voisi olla enemmänkin. Raahen ja Limingan välille on rakennettu kaksi keskikaiteella varustettua varsin pitkää ohituskaistaparia. Nelostie ja kasitie yhtyvät Limingan Haaransillassa, Oulun moottoritien eteläpäässä.


Paljon kahdeksikkoja: Valtatien 8, eurooppatien 8 ja kantatien 88 risteys Raahessa

Nelostie on lyhyempi ja sen varrella on paljon taukopaikkoja. Kokkolan ja Jyväskylän välille aikovan on syytä varsinkin ilta- ja yöaikaan varautua omin eväin. Liikenteen määrä Oulun eteläpuolella nelostiellä ja kasitiellä on suunnilleen yhtä suuri. Sen sijaan 13-tie Kokkolan ja Kaustisen välistä osuutta lukuun ottamatta on selvästi nelostietä vähäliikenteisempi. Raskaan liikenteen osalta ero on suuri: Nelostie on maan runkoreitti ja se näkyy. Kasitiellä raskasta liikennettä on runsaat puolet nelostien määrästä, mutta valtatiellä 13 vain murto-osa. Lisähaaste nelostiellä ovat pitkät ja korkeat mäet Äänekosken ja Pihtiputaan välillä. Osuudella on useita ohituskaistoja, mutta varsin usein ainoa tuulilasista näkyvä maisema on rekan perä. Kukin valitkoon reitin mieltymystensä mukaisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.