19.9.2021

Pelastus

Kolmisen kuukautta sitten artikkelissa Donnerwetter käsiteltiin Saksan siltaongelmia. Varsinainen aihe oli Wiesbadenissa sijaitseva Salzbachtalin eteläinen silta, joka rupesi hajoamaan käsiin ja joka suljettiin saman tien.

Tuolloisessa artikkelissa ei tuotu esiin sitä, että sillalle jäi kalustoa. Sillan kantavuutta oli mitattu tätä tarkoitusta varten varustetulla raskaalla ajoneuvolla. Halkeamat syntyivät niin nopeasti, että kuormuri jäi sillalle ja henkilökunta kipitti karkuun.


Siellä se seisoo, yksinäisenä ja hylättynä, itkien että eikö kukaan tule hakemaan minua kotiin.

Kuormuria ei uskallettu ajaa sillalta pois. Asiasta syntyi julkinen keskustelu, jossa yhtenä vaihtoehtona oli "no can do" eli räjäytetään silta, niin kyllä se kuormuri siinä räjähtää mukana.

Kuormurin omistajayritys ei aivan näin suoraviivaiseen ratkaisuun olisi lähtenyt mielellään. Auto on jokseenkin uusi ja hankintahinta noin 700.000 euroa.

Niin sitten kävi, että siltainsinöörit antoivat luvan pelastusoperaatioon. Sillan luvattiin kestävän pyörännapoihin tulevien kiinnikkeiden ja muutaman työmiehen painon. Ja näin kävikin. 15.9.2021 aamulla ilmaantui sillan vierelle frankfurtilaisen nostofirman Grove-autonosturi, joka kykenee nykäisemään maksimissaan 300 tonnin kuorman. Kuormuri painaa 32 tonnia ja sitä pitää nostaa aika pitkälle venytetyn puomin päässä, eli mikään Kone-Arskan Hiiabbi ei riitä.

Isoin homma oli nosturin paikalleen asettaminen. Itse nosto kesti vain muutaman minuutin. Laitos laskeutui pehmeästi omistajansa jalkojen juureen. Tämä hymyili onnistuneelle pelastuksella kuin Naantalin aurinko.


Pelastettuna

1 kommentti:

  1. Tuo "mittausajoneuvo" on Saksalaisen Moogin tekemä ihan sillantarkastuksiin tarkoitettu platformlaite MBI. Kyseinen kapine mahdollistaa siis rakenteiden tutkimisen sillan kannen alta, siten että ajoneuvo jolla nostinteline on asennettuna sijaitsee sillan päällä. 700 000€ hinta on hyvin uskottava tällaisen sillantarkastajien märän päiväunen osalta. Suomesta löytyy yksi vastaava perävaunuvetoinen aparaatti, mutta tuollaista ajoneuvoalustaista ei.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.