29.11.2023

Etuajo-oikeutettuja rapuja

Joulusaari on pinta-alaltaan runsaan 130 neliökilometrin suuruinen saari Intian valtameressä. Pinta-ala on runsaat puolet Helsingin kaupungin maapinta-alasta. Saari on vedenalaisen vuoren huippu ja sillä ei ole lainkaan omaa mannerjalustaa. Meren syvyys on 500 metriä jo muutaman sadan metrin päässä rannasta.

Saari sijaitsee noin 300 kilometrin päässä Indonesian Jaavan saaresta. Vaikka etäisyys Australiaan on 1400 kilometriä, se on Australian territorio. 

Yli kaksi kolmasosaa saaresta on sademetsää ja luonnonsuojelualuetta. Tieverkko on kovin vaatimaton.

Miksi siis Teillä ja Turuilla on kiinnostunut Joulusaaresta? Koska siellä on rapuja.


Joulusaaren punarapu. Kilven halkaisija runsaat 11 cm.

Saarella elää arviolta runsaat 40 miljoonaa punarapua, joka elävät maalla mutta munivat veteen. Vuosittain loka-marraskuussa ravut vaeltavat rannalle ensin parittelemaan ja sitten munimaan ja lopuksi takaisin maalle. Koiraat vaeltavat ensin, jotta ne ovat hyvissä asemissa naaraiden saapuessa.


Rannat punaisenaan rapuja


Matkalla

Rapujen määrä on massiivinen ja ne ovat saaren nähtävyys. Siksi ravuilla on etuajo-oikeus ja vaellussesonkina merkittävä osa tieverkosta suljetaan rapujen suojelemiseksi.



Rapuja varten on rakennettu jopa ylikulkusilta, jota ravut ovat oppineet käyttämään.


Pitävätkö joulusaarelaiset rapujuhlia hassu hattu päässään hoilaten helan går? Eivät kuulemma. Rapujen vesipitoisuus on korkea ja ne maistuvat pahalta.


1 kommentti:

  1. Eihän niitä noin paljon olisi jos ne hyvältä maistuisivat...

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.