Tukholman ohikulkutien puute on vienyt seudun liikenteen surkeaan tilaan. Asian korjaamiseksi on esitetty tragikoomisiakin ratkaisuja, joita myös Teillä ja Turuilla on kommentoinut: Vain ruotsalaiset
Läntisen ohikulkutien suunnittelu on edennyt niin pitkälle, että joukko vaihtoehtoja on karsittu yhdeksi, jolle on tehty nyt lausuntokierrokselle lähtenyt ympäristövaikutusten arviointi.
Suunnitelmassa kehätie haarautuu E4-tiestä Tukholman eteläpuolella Kungens Kurvan liittymässä, siinä Ikean nurkilla. Tielle tulisi mittaa 21 kilometriä, josta 17 kilometriä tunnelissa. Se kulkisi Lövön saaren ali, josta Järfällan ja Akallan tienoille ja edelleen takaisin E4-tielle Sollentunassa.
Tien linjaus on varsin looginen siksi, että sen itäinen jatke on jo olemassa: Vuoden 2008 lopulla avattiin E4- ja E18-tiet yhdistävä Norrortsleden. Tämä moottoritie kulkee Sollentunasta itään E18-tielle ja siis jo nyt kanavoi Norrtäljen-Kappelskärin suunnan liikennettä pois Tukholman kantakaupunkialueelta.
Suunnittelun puolesta tien rakentaminen voisi alkaa vuonna 2010. Ruotsalainen päätöksenteko on kuitenkin hidasta ja realistiseksi aloitusajankohdaksi on arvioitu vuotta 2012. Näin ollen toivottoman ruuhkautunut Essingeleden säilyy ainoana läpikulkureittinä vuoden 2020 tienoille asti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.
Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.