Saksassa ei ole mitenkään harvinaista, että moottoritien rakentaminen on jäänyt kesken, syystä jos toisestakin. Tiessä voi olla aukko kymmenien vuosien ajan.
Yksi tällaisistä teistä on läntisessä Saksassa sijaitseva tie A33, joka välittää liikennettä Osnabrückistä kaakkoon Bielefeldin ja Paderbornin kautta Kasselin suuntaan. Tien rakentaminen moottoritieksi on aloitettu 1960-luvulla, mutta siihen jäänyt 28 kilometrin mittainen aukko Bielefeltin kohdalle.
Aukon kuromista umpeen on suunniteltu noin 50 vuotta ilmeisen riitaisissa tunnelmissa. Keskeisenä syynä ovat luontoarvot: Aukon pohjoisessa osassa on metsäalueita, jotka saksalaisesta näkökulmasta ovat merkittäviä, vaikka Suomesta katsoen ne ovat vaatimattomia pirstoutuneita plänttejä.
Tien rakentamiseen on valmistauduttu siten, että A2- ja A33-teiden risteyksessä Bielefeldin eteläpuolella sijaitseva vuonna 1993 liittymä on puoliksi rakennettu neliapilaliittymä. Sitä paraikaa täydennetään täysiveriseksi neliapilaksi.
Neliapilaliittymään A33-tietä saavuttaessa A33-tien viitoitus vain katoaa, jos kohta viitta Osnabrückiin johdattaa oikeaan suuntaan.
A2-tieltä reitti Osnabrückin suuntaan jatkuu tietä B68.
B68 kulkee suurimmalta osin taajamassa ja keskustelussa tien rakentamisessa ovat olleet vastakkain asukkaiden ja luonnon edut. Nyt on saksalainen tuomioistuin antanut rakennusluvan aukon pohjoisimmalle osuudelle, joka on tarkoitus rakentaa vuosina 2012-2019. Tällä noin 13 kilometrin mittaiselle osuudelle rakennetaan kuusi vihersiltaa. Muilta osin aukon umpeen kurominen on jo rakenteilla. Eteläinen osuus valmistuu vielä tämän vuoden puolella ja keskimmäinen vuonna 2015.
Lähes valmis A2:n ja A33:n liittymä täydennettynä neliapilaksi
Tässä blogissakin on pieni aukko. Mihin katosi artikkeli Kilontien historiasta? http://teilla.blogspot.fi/2012/11/kilontie.html
VastaaPoistaKilontie tulee ulos 17.11. Sen julkaisussa sattui pieni kämmi ja Google ehti mennä indeksoimaan sen.
VastaaPoista