Kehäradan remontti on edennyt niin pitkälle, että Kivistön kohdalla kolmostien kiertotiet on purettu, uudet Kivistön liittymän ja Keimolanportin rampit avattu ja tiet saaneet uuden pinnan.
Yksi asia hiertää. Kun työt päättyvät illan suussa, paikalle jää useamman kilometrin mittainen nopeusrajoitus 50 km/h. Rajoitukselle ei ole mitään käytännön perustelua: Kiertoteitä ei ole, ajoratoja ei ole kavennettu, tiekoneita ei ole tiellä eivätkä työt ole käynnissä. Ja sitten kauhiasti ihmetellään, kun kunnioitus tietöiden nopeusrajoituksia kohtaan rapautuu.
Seuraava silkka simputuskohde sijaitsee runsaat 80 kilometriä pohjoiseen, Hämeenlinnassa.
Hämeenlinnassa on valmistunut moottoritietunneli, jota ei ole lopullisesti vastaanotettu, koska Hämeenlinnan kaupungin vastuulla olevissa katujärjestelyissä on vielä suunnittelemista. Kadut tukkeutuivat tunnelin pelastusharjoituksen aikana.
Teillä ja Turuilla on valmis uskomaan, että jossain on määräys, jonka mukaan tällaisessa hyväksymättömässä moottoritien tunnelissa pitää olla nopeusrajoituksena 70 km/h. Sen sijaan ei ole uskottavaa, että kyseinen määräys edellyttää rajoituksen jatkuvan toista kilometriä tunnelin päättymisen jälkeen.
"... Yksi asia hiertää. Kun työt päättyvät illan suussa, paikalle jää useamman kilometrin mittainen nopeusrajoitus 50 km/h. Rajoitukselle ei ole mitään käytännön perustelua: Töitä ei tehdä, kiertoteitä ei ole, ajoratoja ei ole kavennettu, tiekoneita ei ole tiellä eivätkä työt ole käynnissä. Ja sitten kauhiasti ihmetellään, kun kunnioitus tietöiden nopeusrajoituksia kohtaan rapautuu..."
VastaaPoistaEn voi olla paremmin samaa mieltä tässä asiassa kirjoittajan kanssa!!
Enemmän ihmettelen, miksei Kolmostietä parannettu kerralla Klaukkalaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, jolloin lopulliselle remontille tulee tuplahinta sitten kun aika koittaa.
VastaaPoistaRaha ratkaisee. Silloin kun rahasta on pulaa, yleinen käytäntö on seurata jonkinlaista tärkeysjärjestystä.
VastaaPoistaTämä kohta kolmostien muutoksista on osa kehäradan rakennustyötä, ei varsinaista kolmostien parantamista.
Siitä, että tehdään isompia palasia kerrallaan, koituu toki logistisia hyötyjä. Sen sijaan on verraten vaikeaa perustella sitä, että varsinaiset rakentamiskustannukset kaksinkertaistuisivat siitä, että työ tehdään joskus myöhemmin.
Uskon, että Hämeenlinnan nopeusrajoituksen syynä on liikennevalot. Tunneliinhan on mahdollista estää pääsy liikennevaloin. Liikennevaloja taasen ei käsittääkseni saa olla kuin enintään 70 km/h -alueella.
VastaaPoistaSe tosin on totta, että miksi se rajoitus jatkuu niinkin pitkälle?
Liikennevalojen 70-sääntö ei koske kaistakohtaisia liikennevaloja. Idea tunnelissa on sama kuin ykköstien tunneleissa: Tavalliset kolmiaukkoiset valot ovat normaalitilanteessa kokonaan pimeänä, jolloin tunnelia ei ohjata valoin eli 70-sääntö ei ole voimassa. Kun on on tarve sulkea tunneli, pudotetaan ennen valoja nopeusrajoitus vaihtuvilla merkeillä säädösten mukaiseksi.
VastaaPoista70 km/h rajoitus on nimenomaan voimassa, kunnes tunneli on hyväksytty. Sen jälkeen nopeusrajoitukseksi palautetaan 100 km/h.