Saaren ja mantereen välille valmistui vuonna 1985 runsaat 13 kilometriä pitkä silta. Sen kapasiteetti on ollut täyttymässä ja sen eteläpuolelle ruvettiin vuonna 2008 rakentamaan toista siltaa.
Silta on kaikkiaan 24 kilometriä pitkä. Sen pääjänne on tekniikaltaan vinoköysisilta. Muilta osin silta on pilareiden varaan rakennettu palkkisilta.
Sillan oli tarkoitus valmistua vuonna 2012, mutta viivästysten vuoksi se päästiin vihkimään vasta 1.3.2014. Vihkijäisissä ammuttiin ruutia taivaalle ja silta sai nimekseen Sulttaani Abdul Halim Muadzam Shaahin silta, Malesian valtionpäämiehen mukaan.
Sillan rakentamisvaiheessa sattui onnettomuus. Sillan länsipään ajorampeista yksi osa sortui aiheuttaen yhden hengen kuoleman ja muutaman loukkaantumisen.
Silta on valmistuessaan Kaakkois-Aasian pisin. Silta sijaitsee seismisesti aktiivisella seudulla ja se on suunniteltu kestämään maanjäristykset aina 7,5 Richteriin asti. Rakentamiskustannukset olivat noin miljardi euroa. Rahat ovat peräisin Kiinasta: Kiinan valtion pankki on vastannut sillan rahoituksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.
Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.