24.10.2015

Kaupunkiliikennettä

Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa Kalajokilaaksossa sijaitsee kaupunkien ketju: Ylivieska, Nivala, Haapajärvi, Pyhäjärvi ja Savon puolelle jatkuva ketju Kiuruvesi ja Iisalmi. Ylivieskan-Iisalmen välinen 154 kilometriä pitkä rautatie onkin saanut pilkkanimen Suomen pisin kaupunkirata.



Mainituista kaupungeista perinteisen kaupunkitaajaman näköisiä ovat Ylivieska ja Iisalmi. Loput ovat pikemminkin kirkonkyliä.

Nivala on tunnettu paristakin asiasta. Vuonna 1895 sieltä osti maatilan myöhemmin presidentiksi noussut Kyösti Kallio ja vuonna 1932 siellä syttyi Nivalan konikapinaksi kutsuttu tapahtumaketju. Uudemmat tapahtumat ovat tuntemattomampia.

Nyt on Nivala siirtymässä kaupunkimaisen liikenteen aikaan. Kahteen risteykseen on tulossa liikennevalot.



Toivottavasti Nivalassa siirtyminen tähän uuteen aikaan sujuu rauhanomaisemmissa merkeissä kuin takavuosina Kokkolassa. Kokkolassa Pitkänsillankadun ja Kaarlelankadun kulmassa vaihtui väistämisvelvollisuuden suunta ja peltiä rytisi vielä kymmenen vuotta muutoksen jälkeen kokkolalaisten ajellessa vanhasta muistista.

Enteet kertovat riskeistä: Viisi vuotta sitten Nivalassa valtateiden 27 ja 28 risteyksessä rakennettiin liikenneympyrää ja sen yhteyteen alikulkua. Sinne sitten kuoppaan ajoi oululaisen kuljetusyrityksen täysperävaunurekka tuhoten itsensä ja rakenteilla olleen alikulun.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.