Tienpitäjät ovat sitten rakentaneet Helsingin muurin.
Kaikilla merkittävillä poikittaisväylillä on menossa siltatyö yhtaikaa. Kehäteiden jonot ovat varsin messeviä ja katuverkko tukossa vaihtoehtoväyliä etsivistä.
Kehä III:lla on raportoitu kymmenen kilometrin jonoja kehän ja kolmostien liittymän siltatyön takia. Joku voisi kysellä, mitä ihmettä, vastahan liittymän massiiviset tietyöt valmistuivat loppuvuodesta 2011.
Aivan...
Kas kun remonttien näennäistä hintaa lasketaan siten, että kaikkia tarpeellisia töitä ei tehdäkään remontin aikana. Tällä varmistetaan, että remontti saadaan käyntiin, mutta yhtä lailla varmistetaan remontin pitkä kesto. Vuoden 2009-2011 työmaan kestäessä ei korjattu paikalla jo olleita siltoja. Siksi ne pitää korjata nyt. Jos tämä lisähaitta yhdistetään liittymän rakentamiseen alkuperäiseen hyöty/kustannuslaskelmaan, laskelma voi olla kovin toisen näköinen.
Kehä I:llä on menossa remontti, jossa sekä Vihdintien että Hämeenlinnanväylän liittymiä uudistetaan. Kaistoja on suljettu ja ruuhka-aikaan meno on sen mukaista. Asiaan kuuluu, että kolmostien ylittävistä silloista vain toinen uusitaan, eli vastaava remontti on edessä muutaman vuoden kuluttua.
Kolmostien ja Metsäläntien liittymäsilta on sekin remontissa. Remontti kestää marraskuuhun. Kolmesta kaistasta yksi on kadonnut ja loppuja on kavennettu. Tahmeaa liikennettä.
Eteläisin katkos on Hakamäentie, jossa rakennetaan uutta. Hakamäentien ja kehä III:n tapaukset ovat samanlaiset. Hakamäentien 100 miljoonan euron remontti valmistui vuonna 2009 ja jo vuonna 2014 tie otettiin uudelleen työn alle, koska yhden sillan uusinta "unohtui". Teillä ja Turuilla otti Hakamäentiehen kantaa artikkelissa Elefantin syöntiä pari vuotta sitten.
Ja kun kaikki tämä koordinoidaan tapahtumaan samanaikaisesti, niin Helsingin muurihan se siitä syntyy.
Listalta jäi pois Lapinmäentien remontti. Se on kätevä lisä linnoitusketjuun ja varmistaa, ettei myöskään Turunväylältä pääse itäsuuntaan turhan helposti.
VastaaPoista