13.5.2016

Työmaalla

Teillä ja turuilla on joskus aiemminkin siunaillut sitä, kuinka sattumanvaraisesti tietyömailla saatetaan asettaa liikennemerkkejä. Vähän siihen tyyliin, että laitetaan nyt tuohon tuollainen merkki, kun vähään aikaan ei ole laitettu. Tässäkin on suuria eroja. Joillakin työmailla on asiat hoidettu erinomaisesti ja millin tarkkuudella.

Viikon erikoisuudet tarjoaa Vihdintien parannustyömaa, urakoitsijana Destia Oy.

Työmaalla tehdään erilaisia kaistajärjestelyjä. Joissakin tilanteissa kaistoja on jouduttu kaventamaan ja sellaisesta tiedottaminen on paikallaan. Tilannetta vartenhan on aivan oma liikennemerkkinsäkin:


Tien varressa on kuitenkin aivan jotain muuta. Kuvio on kuin kapenevan tien liikennemerkissä, mutta muoto ei ole varoitusmerkin lainkaan. Ikään kuin taiteilija ei olisi osannut päättää, laittaako varoitusmerkki vai ajokaistaopastus. Laitetaan sitten elementtejä kummastakin.



Samalla työmaalla nopeusrajoitukset vaihtelevat verraten tiiviisti 30:n ja 60:n välillä.

Konalantien kohdalla Vihdintien nopeusrajoitus on 40 km/h. Tästä urakoitsija on koettanut laittaa Konalantien puolelle mielenkiintoisen toteemin.



Tarkoitus on selvä: Risteävässä suunnassa on nopeusrajoitus 40 km/h. Mutta toteutus menee kaseikkoon.

Tienpitäjää nimittäin sitoo ns. liikennemerkkipäätös eli Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista, joka antaa tieliikennelakia ja ‑asetusta täsmentäviä ohjeita. Nopeusrajoituksen osalta säädös täsmentää tieliikenneasetusta siten, että asetuksen mainitsemat lisäkilvet "Alue" ja "Yleisrajoitus" ovat ainoat sallitut. Risteävän tien nopeusrajoitusta ei siis voi merkitä kuvan mukaisesti. Vaihtoehtoja ovat joko nopeusrajoitusalue tai rajoituksen toistaminen jokaisen risteyksen jälkeen. Jälkimmäinen joka tapauksessa olisi oiva käytäntö.

Käytännössä siis tuolla Vihdintien osuudella rajoitus on 40 km/h Vihdintietä tuleville ja 80 km/h Konalantieltä tuleville. Siinäpä onkin mielenkiintoinen juridinen kysymys, mitä tapahtuu jos joku Konalantieltä tuleva luottaa taajama päättyy ‑merkkiin ja porhaltaa Vihdintiellä tutkaan nopeudella 80 km/h.

1 kommentti:

  1. Risteyksen jälkeen nopeuden ilmoittava merkki tuppaa useinkin olemaan liian lähellä risteystä, jolloin se jää usein taustapeilin katveeseen kääntyjälle (varsinkin taajamien aluenopeuskyltit). Silloinkin kun se ei ole aivan niin likellä, on kääntyjän huomio kiinnittynyt muihin asioihin, ja sitä jää sitten ihmettelemään ja muistelemaan, jotta mikäs se oli rajoitus.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.