25.7.2017

No mutta mikäs se tämä sitten on?

Teillä ja Turuilla on aiemminkin pohtinut sitä, kuinka pahasti liikennemerkki saa olla pielessä, kunnes se ei enää ole liikennemerkki.

Tuossa artikkelissa esiteltiin väärin asennettuja merkkejä. Mutta entäpä jos merkki onkin pielessä jo kilpipajalta lähtiessään?

Valokuvamme on tuolta Oulun suunnalta:



Alemmassa kilvessä väritys ja pohjakuvio on sama kuin liikennemerkissä "taajama päättyy". Sen sijaan kilven punainen lävistäjä kulkee luoteesta kaakkoon, kun se virallisessa liikennemerkissä kulkee lounaasta koilliseen. Kyse ei siis ole peilikuvasta eikä virheellisestä asennuksesta.

Mitäs jos se ei olekaan liikennemerkki? Silloinhan taajama ei pääty, vaan nopeusrajoitus 50 jatkuu moottoritielle. Tosin moottoritiellä on muualta liittyneille ilmoitettu 100 km/h nopeusrajoitus, eli olemme saivartelussamme ajautumassa loogiseen umpikujaan.

Kun tietä rakennetaan, liikennemerkkien voisi kuvitella kulkevan aika monien silmien ohitse: ainakin kilpimaakarin, kilpimaakarin työnjohtajan, liikennemerkkiasentajan, tietyömaan päällikön jne. Ilmeisesti kenelläkään ei ole ollut mukanaan sitä ohutta kirjaa, jossa on voimassa olevien liikennemerkkien kuvat, joihin verrata vasta asennettuja.


2 kommenttia:

  1. Oulussa moottoritien nopeusrajoitus on tosiaan 100 km/h (tai ruuhkassa Oulujoen silloilla alempi). Kyllä Oulussakin kokeiltiin takavuosina 120 km/h rajoitusta. Tämän kokeilun tulokset tarkkasilmäinen voi vieläkin havaita nopeusrajoitusmerkeissä. Ne ovat edelleen sitä kaksinkertaista talvinopeusrajoituksen/kesärajoituksen näyttävää tyyppiä. Oulun "kaupunkimoottoritiellä" korkeampi rajoitus ei kuitenkaan toiminut. Liikaa liittymiä, liian lyhyet liittymäkaistat.

    Niin, tämä kokeilu oli Kempeleestä Haukiputaalle johtavalla osalla. Kempeleestä Haaransillalle vievällä osuudella nopeus on aina ollut 100 km/h. Viherkaistan puuttuminen ei mahdollista täyttä "moottoritienopeusrajoitusta".

    VastaaPoista
  2. Meillä Jyväskylässä on moottoritie, mistä löytyy pitkä pätkä kahdeksaakymmentä ja erikoisuutena pysyvä kuudenkympin nopeusrajoitus...

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.