31.12.2017

Liikenneympyrätaidetta

Suomalainen liikennemaisema on usein varsin tasaisenharmaan tylsä ja virikkeetön, koska juuri mitään tienvarsikylttejä ja vastaavia ei sallita, koska ne kuuleman mukaan vaarantavat liikenneturvallisuuden ja pudottavat taivaan niskaan.

Poikkeus perussäännöstä on liikenneympyrä. Erittäin moneen sellaiseen on laitettu enemmän ja vähemmän kiehtovaa taidetta. Liikenneympyrän ulkopuolelta ympyrään siirrettynä taide menettää vaarallisuutensa.

Suosikkeja on Lempäälässä tikkataulutehtaan nurkalla sijaitseva taideteos:



Liikenneympyrätaide on varsin yleistä maailmalla ja joukossa on hyvinkin komeita ilmestyksiä. Seuraavassa muutama esimerkki:



Viinitynnyri, jonka vanteet ovat irronneet. Archiac, Ranska



Osterin avaaminen. L'Éguille, Ranska



Kukko, Dorking, UK



Kivi putosi. Hickson Road, Sydney, Australia



Liikennemerkkejä, kuinkas muuta. Tyndall Road, Cardiff, Wales



Vesihana, Ypres, Belgia

3 kommenttia:


  1. Ja sitten on tällaista "taidetta" Jämsässä :(

    http://www.lintukoto.net/muut/jakorasia/download.php?id=816896119

    VastaaPoista
  2. Mikäs Jämsän telassa vikana?

    Mielestäni on hieno keksintö symboloida liikenneympyröiden koristeina paikkakunnan teollista tai muuta perinnettä: Jämsässä paperikoneen tela, Hyvinkäällä hissikuiluja, Nastolassa muoviputkia, Pitäjänmäellä oluthuuva, Iissä voimalan turbiini, Säkylässä Porin Prikaatin rummunpärryttäjiä, Vaajakoskella tulitikkuja, Kalajoella hiekkadyyni, Nurmossa alasin, Kokkolassa tervahauta, jäniksiä ja porkkanoita Sipoossa, Turun lentokentäntiellä lentokone, jne. Aika hienoja.

    VastaaPoista
  3. Juu perinteet on hyvä mutta kun tuo tela mielestäni on vaan niin ruma :)


    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.