Husum on Pohjanmeren rannalla oleva pikkukaupunki, asukasluku on noin 22000. Saksan ja Tanskan välistä rajaa on säädetty useammankin kerran. Husum on kuulunut Saksaan yhtäjaksoisesti vuodesta 1864 alkaen.
Pohjanmeren vuorovesi on varsin voimakas noilla seuduilla, ja meri on verraten matala. Husumissa on vuorovesiltä suojattu satama, jonne tehtiin vuonna 2003 uusi tie.
Tie on saanut kansan suussa nimityksen Husumer Buckelpiste. Buckelpiste tarkoittaa suomeksi kumparelaskurinnettä. Esikuvaan ero on se, että Husumin rinne on vaakasuorassa.
Kumparelaskurinne
Tie on rakennettu hetteikkön halki paaluille. Suunnitelmat menivät täysin pieleen ja tie rupesi painumaan paalujen välistä. Lopputulos kieltämättä on varsin vahvasti esikuvansa näköinen. Saksalaiselta sittenkin löytyy huumorintajua ja toinen maailman ohuimmista kirjoista on saanut lisäsivun. (Se toinen on Anssi Kukkosen "Minun käyttämät possessiivisuffiksit".)
Tielle asetettiin tuoreeltaan 70 km/h nopeusrajoitus ja sitä asteittain laskettiin aina lukemaan 30 km/h, kunnes tiepitäjältä menivät hermot. Tie suljettiin keväällä 2015.
Tienpitäjä ja urakoitsija ovat kolme vuotta riidelleet viulujen maksajasta ja nyt on kuuleman mukaan sopu syntynyt ja uuden tien pitäisi valmistua vuoden kuluttua. Pitkää neuvotteluprosessia on arvosteltu, mutta kritiikkiin on vastattu kommentoimalla, että sitten vasta aikaa kuluukin, jos raastupaan mennään. Näin varmasti on: Saksalaisen perusteellisuuden puhuessa nopeus ja tehokkuus vaikenevat.
Suomalainen vastine tuohon alkaa pikkuhiljaa olemaan KT52:sen Salon uusi ohikulkutie. :)
VastaaPoistaTämä onkin mielenkiintoinen tieto. Ajelin siitä viime heinäkuussa ja silloin se oli moitteeton.
VastaaPoistaTosin tieto ei aivan valtavasti yllätä minua. Salon maaperän savihan on varsin tunnettu ongelma ja juuri tuolla puolen kaupunkia. Äitimuorin serkku takavuosina rakensi taloa ehkä kilometrin päähän tuosta ohikulkutiestä, samalle aakeelle laakeelle. Joku duunareista oli ruokatunnille lähdettäessä lyönyt maahan rautakangen pystyyn. Kun tunnin päästä oli tultu takaisin, rautakanki oli melkein kokonaan uponnut saveen ja siitä oli ollut näkyvissä enää kymmenkunta senttiä.
Niitä monttuja on varsinkin Kiskontien ja 110-tien välissä missä on alikukulkuja sun muuta. Luin jostain että osa raskaasta liikenteestä olisi palannut vanhalle reitille noiden heittojen takia.
VastaaPoista