Eräs kohtalaisen harvinainen liikenneympyrän variaatio on englanninkieliseltä byrokratianimeltään "throughabout". Sen lempinimi "hamburger roundabout" kertoo paremmin, mistä on kyse. Suomeksi voinemme puhua vaikkapa sämpylästä.
Kyse on siis liikenneympyrästä, jossa pääkulkusuunta viedäänkin samassa tasossa ympyrän keskiön halki. Kaavakuva muistuttaa hampurilaisen poikkileikkausta. Ratkaisusta on sitten variaatioita, kulkeeko keskellä ympyrää liikenne yhteen vai kahteen suuntaan ja saako päätielle kääntyä suoraan ympyrän sisään, vai pitääkö tavanomaisen ympyrän tapaan liittyä ulkokautta. Yhteinen ominaisuus on se, että koska nämä sämpyläviritykset ovat verraten monimutkaisia, ne ovat yleensä valo-ohjattuja. Toinen yhteinen ominaisuus, että keskeltä ei saa kääntyä pois, eli jos päätyy keskialueelle, ympyrästä täytyy poistua edessä olevaan haaraan.
Iso-Britannia, tuo Euroopan suurin ulkomuseo on, on näitä ympyröitä laittanut sinne ja tänne. Mutta on meillä esimerkki Hollannistakin.
Aloitetaanpa Oxfordista. Kaupungin itäreunamilla on liittymä, jossa yhdelle suunnista on tehty kolme rinnakkaista kaistaa ympyrän halki. Vastakkainen suunta kulkee periaatteessa ympyrän reunaa, mutta ajolinja on tehty sellaiseksi, että tavallisen ympyrän hidastavasta geometriasta ei ole tietoakaan. Oxfordissa kuvan vasemmasta yläkulmasta saapuva liikenne ei saa kääntyä oikealle (huom vasemmanpuoleinen liikenne) ympyrän halkaisevalle ajoradalle, vaan joutuu kiertämään 3/4-kierrosta tavanomaiseen tapaan.
Toinen esimerkkimme on Nijmegenistä Hollannista. Tämä on viritetty versio hollantilaisesta turboliikenneympyrästä, jossa oikeaan haaraan pääsee lähes väkisin, kunhan ennen ympyrään ajoa valitsee kaistan oikein, opasteiden mukaan.
Toisin kuin Oxfordissa, tässä käännös vasemmalle päätielle tapahtuu kääntymällä ympyrän sisään.
Risteys on tilava, mutta tavanomaisesta ympyrästä poikkeava järjestely saattaa yllättää; etenkin kun siitä ei etukäteen juuri varoiteta.
Kolmas esimerkkimme on sekin Sumujen Saarilta, Chesteristä. Siellä vuonna 2012 muutettiin tavanomainen liikenneympyrä hieman erikoiseksi sämpyläksi. Itäpuolella ympyrää ei olekaan tavanomaista ympyränkaarta, joka mahdollistaa jäämään kiertämään ympyrää loputtomiin. Tämän takia lännen suunnasta etelään kääntyvä liikenne kääntyy ympyrän sisään.
Ympyrä on ollut paikallisten hampaissa alusta alkaen. Se on täyttänyt muiden kuin liikennesuunnittelijoiden odotukset olemalla onnettomuusherkkä ja usein ruuhkautuva.
Jo liittymää ennen pystytetty suunnistustaulu antaa hieman osviittaa siitä, että aivan tavanomaisesta ratkaisusta ei ole kyse.
Purevinta ivaahan tunnetusti on huumoriin peitetty. Ympyrän reunamilla majaansa pitävä yritys laittoi pystyyn kilpailun, jossa parista vaihtoehdosta sai valita ympyrälle symbolin. Kilpailusta tuli lähes kansanliike ja mikä liikenneympyrälle sen parempi symboli kuin teletappijoukko ikuisesti kiertämässä kotikumpuaan.
Briteillä on ympyrästä käytävää keskustelua varten oikein oma Facebook-ryhmänsäkin, "Hamburger Nightmare Junction". Siellä on joku esittänyt oman versionsa suunnistustaulusta.
Oxfordissa on raportoitu, että liikenneympyrässä tapahtuneiden onnettomuuksien määrä on vähentynyt sen uudelleen muotoilun jälkeen. Väheneminen vain ei ole tapahtunut liikennesuunnittelijoiden toivomalla tavalla: Paikalliset hakeutuvat reiteille, joilla ei ajaudu tähän ympyrään.
Voisikohan sämpylän suomalaista versiota etsiä Helsingistä? Nordenskiöldin aukio näyttää karttakuvassa pieneltä hampurilaiselta. Mäkelänkadun ja Koskelantien risteystäkin voisi luulla sellaiseksi, vaikka ympyrä on vain toisella puolella väylää.
VastaaPoistaNordenskiöldin aukiolla on nykyisin kääntymissuuntia rajoitettu, mutta se alkuperäisessä muodossaan on ollut osapuilleen sämpylä. Koskelantie/Mäkelänkatu vastaa myös speksiä siinä mielessä, että siinä on ympyrän ohittavia ajosuuntia. Niitä on kuitenkin useampia, eli ehkäpä ei jatkoon.
VastaaPoistaSörnäisten rantatien, Hakaniemenkadun ja Hakaniemen sillan risteys alun perin oli ympyrä, jonka halkaisi koillisesta rantatieltä etelään sillalle vienyt ajorata; sämpylä siis.
Ulkomuodollisesti kriteerit voisivat täyttää Kaisaniemenkatu/Unioninkatu/Liisankatu ja Laivasillankatu/Ehrenströmintie sillä erotuksella, että läpikulkeva liikenne on ratikka. Järjestelyt ovat sekavia, kuten myös Viikintie/Pihlajamäentie, jota tangeeraa bussikatu.
Todella paha ratikkasämpylä tulee Haagan ja Pitäjänmäen rajalle, jossa pikaratikkarata vedetään Haagan ison liikenneympyrän halki.