24.3.2019

Kirri-Vehniä

Vuosikymmenten odotuksen jälkeen on Jyväskylän pohjoispuolisen nelostien rakentaminen moottoritieksi alkamassa. Kirri-Tikkakoski-Vehniän moottoritietyömaalla on työt alkamassa ja valmista pitäisi olla vuonna 2022.

Tieosuuden kuormitus on korkea, eteläosissa noin 20000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Nelostielle tyypillisesti raskaan liikenteen osuus on korkea, noin 10 prosenttia. Tieosuus kantaa oikeastaan kaksinkertaista kuormaa: Nelostie ja luoteis-kaakkoissuuntainen Kokkolan ja Lappeenrannan välinen valtatie kulkevat yhdessä 35 kilometrin matkan.



Urakassa valmistuu 17 kilometriä moottoritietä, 25 kilometriä kevyen liikenteen väylää ja kuusi eritasoliittymää.



Budjettirahoitteisten hankkeiden tapaan Jyväskylän ja Äänekosken väliä rakennetaan kovin pienissä palasissa. Äänekosken tienoon neljä urakkaa ovat pikkuhiljaa valmistumassa. Nyt alkavan työmaankaan valmistumisen jälkeenkään työ ei ole valmis, vaan tiehen jää viitisentoista kilometriä 1950-luvulla tehtyä ikävää ränniä Vehniän ja Äänekosken välillä. Sillekin osuudelle on suunnitelmien laatiminen menossa. Siitä sitten, koska rakentaminen tapahtuisi, ei vielä ole mitään tietoa.







3 kommenttia:

  1. Pätkissä tulee. Olin juuri aloittanut Taksiautoilijan urani, kun edellinen pätkä Jyväskylä-Kiri valmistui. Taidan ehtiä eläkkeelle asti ennen kuin moottoritie on Äänekoskelle asti.
    Kyseisellä osuudella sattuu suhteellisen usein kuolemaan johtavia liikenneonnettomuuksia, joita moottoritie luultavasti vähentää reilusti.

    VastaaPoista
  2. Onko tässä siis tulossa moottoritie nykyisen tien paikalla ja uusi rinnakkaistie uuteen maastokäytävään Puuppolasta pohjoiseen?

    Äänekosken kohdalla taitaa olla linjaus jo siirtynyt uudelle tielle. Kartan mukaan Kotakennään vanhan sillan kautta ei ole pääse enää kulkemaan Äänekoskelta etelään eikä päinvastoin. Nykyinen ratkaisu ei ainakaan ajallisesti hyödytä Äänekosken ja Jyväskylän välistä liikennettä. Miksei vanhan ja uuden tien yhtymiskohtaan voitu tehdä suuntaisliittymää? Jos vanha silta oli probleema raskaanliikenteen osalta, niin kai tämän olisi voinut sallia vain henkilöautoilta. Vähän samanlainen tapaus on Seinäjoen ohikulkutien eteläinen liittymä, joka on kyllä merkillinen. Seinäjoen länsiosista liikenne Jalasjärven suuntaan ja päin vastoin on kovin hankalaa vaikka vaihtoehtoisesti olisi voinut tehdä varsin yksinkertainen ratkaisun vanhalta valtatieltä. Äänekosken tapauksessa olisi vaatinut yhden uuden sillan mikä varmasti vaikutti, mutta Seinäjoen tapauksessa ei edes sitä.

    VastaaPoista
  3. Kirri-Tikkakoski-moottoritien suunnittelussa on jätetty räikeästi huomioimatta vuodesta 2006 lähtien jatkunut perinne: joka vuosi joulukuun 22. päivä Joulupukin veljet marssivat nelostietä pitkin Tikkakosken tienhaarasta Kirriin. Moottoritien myötä marssiminen muuttuu laittomaksi ja ennen kaikkea turhan V-mäiseksi puuhaksi.
    https://yle.fi/uutiset/3-8548437

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.