Sunnuntaina 9.6.2019 syttyi raskas ajoneuvo tuleen ykköstiellä Kirkkonummella Veikkolassa. Turun suuntainen liikenne ohjattiin ulos moottoritieltä palopaikan ohitse. Tapauksessa on taas kerran tilaa Wiion lakien tutkailuun.
Tieliikennekeskus lähetti twiitin: Tie 1, suunta Turku, Veikkolan ja Palojärven välillä palava ajoneuvo. Tie suljettu liikenteeltä Turun suuntaan, poliisi ohjaa liikenteen Veikkolan liittymästä tielle 110.
Tähän sitten laatulehdistö tarttui. Ilta-Sanomat julisti suurin otsikoin, että Turuntie on suljettu rekkapalon takia Turkuun asti.
Palopaikalta on Turkuun matkaa noin 130 kilometriä. Jo pienellä elämänkokemuksen mukana tuomalla harkinnalla on aivan selvää, että tiedotetta ei voida lukea niin, että koko tie olisi Turkuun saakka suljettuna.
Suljettu tieosuus
Edes tilanteen hälvettyä Ilta-Sanomat ei voinut tunnustaa virhettään, vaan kertoi kaistojen aiemmin olleen täysin poikki Turkuun asti.
Uutinen ja twiitti
Tässä tilanteessa olisi twiittaajan ilmeisesti pitänyt osata ilmaista itsensä esimerkiksi Tie suljettu liikenteeltä onnettomuuspaikan kohdalla Turun suuntaan tai Tie suljettu liikenteeltä Turun suuntaan Veikkolan ja Palojärven liittymien välillä. Mutta tuskinpa mistään tekstistä on saatavissa niin yksikäsitteinen, etteikö siitä saataisi tehdyksi mielikuvituksellisia tulkintoja.
Aina ei perustason tiedotetaan mene ns. putkeen. Perusvirhe on antaa paikanmääritys siten, että onnettomuuspaikan edes karkeaa sijaintia ei ratin takana istuva kuljettaja kykene selvittämään. Esimerkki: "Tie 86 välillä Ylivieska - Liminka, Liminka. Tarkempi paikka: Paikasta Lapinkangas 1,9 km, suuntaan Heinijärvi. Onnettomuus. Palava ajoneuvo tiellä. Yksi ajokaista on suljettu liikenteeltä." Ylivieskan ja Limingan väli on runsaat 100 kilometriä. Kunnan nimikään, Liminka siis, ei nykyisten suurkuntien aikana edusta täsmällisyyttä. Limingan kunnan pituus luoteis-kaakkois-suunnassa on noin 65 kilometriä. Kumpikaan paikannimi Lapinkangas ja Heinijärvi ei esiinny maastossa; vain maastokartoissa. Jos olisi kerrottu, että onnettomuuspaikka on noin kaksi kilometriä valtatien 8 risteyksestä Ylivieskan suuntaan, olisi tavoitettu oleellisesti laajempi kuulijakunta.
Mielestäni virheen teki myös tilannekeskus ja muut viranomaiset. Kun kerran ne littymät ovat numeroituja niin miksei niitä voida käyttää noissa ilmoituksissa?? Tyyliin Tie suljettu liittymien x ja y välillä, kiertotie 110-tien kautta.
VastaaPoistaLimingassa kouluja käyneenä pystyn kyllä asemoimaan tiedotteen sijainnin melko tarkasti, mutta noin yleisesti otten nuo onnettomuustiedotteiden paikannukset ovat kyllä satunnaiselle kuulijalle/kulkijalle kryptisiä.
VastaaPoistaOma lemppari on ollut tiedote radiossa kolarista kantateiden 45 ja 50 liittymässä... Kehä kolmen ja tuusulanväylän liittymä olisi ehkä ollut paremmin tunnettu
VastaaPoistaPaikalliset tuntevat tiet usein paremmin nimillä muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. Liikennetiedotteet tehdään kuitenkin myös muualta tulevia varten, jolloin numeroiden käyttö on perusteltua, koska ne näkyvät kartoissa, tieopasteissa ("Kehä III" näkyy toki myös opasteissa.) ja navigaattoreissa. Esimerkiksi Oulussa "Pohjantien ja Kainuuntien liittymä" on paikallisille hyvinkin selvä, mutta läpikulkumatkalla olevalle "valtateiden 4 ja 22 liittymä" kertoo todennäköisesti enemmän.
VastaaPoistaNimet voitaisiin tietysti mainita tiedotteissa numeroiden lisäksi, mutta en jättäisi numeroita kokonaan pois ainakaan valta-, kanta- ja seututeiden kohdalla. (Viisinumeroisten yhdysteiden numeroiden lukemisessa radiossa taas ei ole kovin paljon järkeä.)
Ehkä pahin ongelma ovat tiedotteet, jotka ovat monitulkintaisia: "Onnettomuus valtatiellä 8 Krouvinummen tienhaarasta 2 km Laitilan suuntaan." Ensihätään tässä ei tuntuisi olevan mitään epäselvää. Ongelmana on vain se, että näitä Krouvinummen risteyksiä on kolme kappaletta, eikä ole tietoa, mitä niistä kulloinkin tarkoitetaan. Tiedotteen tekijältä ei toki tarvitse vaatia paikallistuntemusta, pelkkä vilkaisu karttaan riittäisi pahimpien tällaisten lapsusten poistamiseen.
VastaaPoistaLukumääräisesti kuitenkin suurin ongelma on jo aiemminkin todettu sellaisten nimien käyttö, joita paikalliset eivät ole oppineet käyttämään. Ohessa yksi esimerkki tällaisesta. Esimerkkinä se toimii myös positiivisessa mielessä. Nimittäin oheiskartta auttaa yhdellä vilkaisulla kertomaan, mistä silloista on kyse! https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4608913/Salon+Kurikesillan+ja+Paimion+Sauvonjoen+sillan+kunnostustyot+haittaavat+liikennetta
Näitä tiedotteita on tullut itsekin välillä ihmeteltyä. "Valtatie viisi, 43 kilometriä Mikkelistä suuntaan Varkaus", eikö todellakaan löydy mitään tarkempaa määritelmää asiaan kuin kilometrien määrä, varsinkin kun olen useamman kerran kuulut vastaavan jossa ainoa paikannustieto on ollut kaksinumeroinen etäisyys jostakin.
VastaaPoistaParastahan olisi kun tiedotteissa yhdistettäisiin kaikki paikannusta auttavat tiedot: Tien numero / numerot, paikallisesti tunnettu nimi kohdalle ja mahdollinen liittymän / liittymien numero.