13.7.2019

Vakre veger

Norjassa jaetaan kahden vuoden välein kunniamainintoja esteettisesti onnistuneista tieprojekteista. Palkinnon virallinen nimi on "Vegdirektørens pris for vakre veger"; yleisemmin tunnettu lyhyesti Vakre veger.

Tapana on ollut antaa palkinto kolmelle kohteelle. Projektit kun ovat kovin erilaisia: Kaupunki-infran ja tunturinylitystien estetiikan kriterit ovat kovin erilaiset.

Yksi vuoden 2016 palkinnoista menee Ruijaan: tielle 98, tarkemmin vuonna 2015 valmistuneelle vanhaa tietä korvaavalle Ifjordfjelletin ylitystielle. Oikeaan osoitteeseen osunut palkinto: Tie on onnistuttu sijoittamaan hienosti herkkään tunturimaisemaan.

Tie 98 on monen suomalaisen tuntema rannikkotie Lakselvin ja Tana Brun välillä. Tie oli aikaisemmin osa Norjan selkärankaa E6-tietä. Se on kuitenkin sääherkkä. Samassa yhteydessä, kun Utsjoelle valmistui Saamen silta Suomen ja Norjan välille, norjalaiset rakensivat Tenojoen pohjoisrannalle maantien Utsjoen ja Karasjoen välille. Tämä numeroitiin E6-tieksi ja pohjoisempaa kulkeva tie sai numerokseen 98.


Vaihtoehtoiset reitit Lakselvin ja Tana Brun välillä

Sisämaan reitti on noin 45 kilometriä pitempi kuin 98 ja tavanomaisissa olosuhteissa matkakin kestää varttitunnin pitempään (jos tuolla nyt on joitain väliä 250 kilometrin matkalla), mutta se talvellakaan harvemmin on poikki sääolosuhteiden kanssa.

98-tie on pituudeltaan 210 km. Se nousee kahdesti Ruijan puuttomalle tunturiylängölle, Finnmarkviddalle. Kumpikin ylityksistä Børselvfjellet ja Ifjordfjellet ovat pituudeltaan noin 30 kilometriä. Avotunturit ovat vaikeita talvella lumen kinostumisen vuoksi. Näistä kahdesta Ifjordfjellet on vaikeampi, koska ne se nousee yli 300 metrin korkeuteen meren pinnasta. Tieosuus olikin usein suljettu talviajan. Vuonna 2009 päätettiin rakentaa tie ympärivuotiseksi ja tätä työtä tehtiin vuosina 2010-2015.












Norjalaiseen tapaan tiellä on varauduttu kolonna-ajoon. Vaikeiden sääolosuhteiden yllättäessä tie suljetaan. Tällöin tielle pääsee vain auran vetämässä letkassa; letkan päässä tulee toinen aura-auto huolehtimassa siitä, että kukaan ei jää matkalle. Kolonna kulkee 98-tiellä aikataulun mukaisesti viidesti vuorokaudessa kumpaankin suuntaan. Kolonnaan liittyvän odottelun takia lämmin vaatetus on välttämätön Norjan talvessa, olkoonkin autossa kuinka hyvä lämmitin hyvänsä.

Tien 98 muitakin osuuksia on parannettu: mutkia on oiottu, tietä on levennetty ja kuilun reunojen kaiteita muutettu asiallisemmiksi. Vanhaa tieosuutta on kuitenkin jäljellä paljon ja siksi Karasjoen kautta kulkeva E6 säilyttänee asemansa jatkossakin.


Tien 98 vanhempaa osuutta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.