9.10.2019

Downgrade

Suomen päätieverkko on lyhenemässä. Kantateistä on katoamassa noin 3,5 kilometriä.

Turun ohikulkutietä parannetaan ykköstien ja kymppitien välillä. Tässä yhteydessä osuus ykköstieltä seututielle 110 eli entiselle ykköstielle kokee arvonalennuksen. Kantatie 40 muuttuu yhdystieksi 2271.


Yhdystie 2271

Turun ohikulkutie oli ensimmäisiä kaupunkien ohitusteitä ja se on rakennettu pääosin 1960-luvulla. Kun Helsingin kehätie rupesi valmistumaan, kantateiden numeroavaruus oli alkupäästä täynnä. Niinpä numerointijärjestelmää muutettiin siten, että vuodesta 1971 alkaen pienin kantatien numero on ollut entisen 51:n sijaan 40. Helsingin kehätie sai numeron 50 ja Turun kehätie numeron 40. Tampereen kehätiellä oli aluksi numero 45, sitten systematiikan kanssa linjassa ollut 60, mutta nyt sillä ei enää ole yhtenäistä numerointia.

Laajennuksen jälkeen tulivat käyttöön myös numerot 41 ja 42 teille Aura-Huittinen-Tampere ja Huittinen-Rauma.

Helsingistä saavuttaessa Turun ohikulkutie oli viitoitettu Poriin ja Naantaliin. Pikku kuriositeetti oli se, että kilometripylväät osoittivat kuitenkin matkaa Raumalle kasitien tapaan. Eli historian tiettävästi ainoa Helsingin ja Rauman välinen pylväsjakso on sijainnut Piikkiön ja Rauman välillä!


Raumalle 97 kilometriä, Helsinkiin 158

Ykköstien moottoritieversion valmistuttua Kirismäen liittymän ja Piikkiön välinen osuus jä hieman ylimääräisen oloiseksi hännäksi. Siksi sen laskeutuminen kantatiekategoriasta on yllätyksetöntä. Mutta pitikö siitä tehdä yhdystie seututien sijaan, onkin sitten oma kysymyksensä.

2 kommenttia:

  1. Onhan Suomessa nostettu yhdysteitä valtateiksi, joten josko tasapainon säilyttämiseksi pitäisi sitten tehdä päinvastainenkin muutos.

    Vähän vakavammin ottaen olisi toki loogista, että kantatien yhdistäisi seututiehen seututie. Toisaalta seututiet 180 ja 181 yhdistävät jo valtatien 1 ja seututien 110 molemmin puolin vanhaa kantatietä 40, joten olisiko tämä sitten syy pudottaa tieluokka yhdystieksi. (En tosin tiedä, onko jossain määrätty, kuinka tiheässä seututeitä saa olla...)

    VastaaPoista
  2. On muuten tuo jälkimmäisen kuvan paikkakin hieman muuttanut asuaan aiemmasta:
    Karttalinkki

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.