Usea tieosuus on vuosien varrella saanut uuden numeron, milloin mistäkin syystä. Tyypillisin muutos sellainen, jossa syntyy uusi tie ja vanhan tien luokka muuttuu.
Kantatien numero 60 on kadonnut kolmesti: Ensin se oli Haminan ja Kouvolan välisen tien numero, sitten Kouvola ja Heinolan ja kolmas versio oli Tampereen kehätie. Tampereen kehätien länsiosalla on menossa jo neljäs numero: Ensin 300, sitten 45, sitten 60 ja nykyisin 3. Itärajalle Onkamosta kulkeva tielinja oli aluksi 18, kunnes sodat katkaisivat Sortavalan ja Joensuun välisen valtatien. Jossain vaiheessa se sai numeron 490, sitten 70 ja nykyisin se on valtatietä 9.
Eräänlainen tilastoihme on maantie 644. Se elää toista elämäänsä ja se on historiansa aikana korvannut neljä valta- ja kantatietä.
Entinen ja nykyinen maantie 644
Ensimmäisen kerran maantie 644 syntyi 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa, kun uusi ysitie Jyväskylän ja Kuopion välille valmistui. Vanha reitti Laukaan (ja sittemmin Äänekosken), Konneveden ja Rautalammin kautta Suonenjoelle nähtiin sivuun jääväksi ja se muutettiin kantatiestä 69 maantieksi 644. Tie ei tuohon aikaan edustanut laadultaan aivan kärkeä: mutkainen, kapea ja suurelta osin sorapintainen. Ehkäpä syynä oli myös huono karma: Tiellä vuoteen 1963 olleella Kivisalmen lossilla tapahtuivat vuonna 1956 ja 1962 vakavat lossionnettomuudet, joissa menehtyi yhteensä 18 henkeä.
Kuinka ollakaan, mieli muuttui. Tietä kohennettiin ja se nähtiin varsin käyttökelpoiseksi yhteydeksi muun muassa Vaasan ja Kuopion välillä. Jo 1970-luvun lopulla muutettiin takaisin kantatieksi 69.
Nykyistä kantatietä 69 Rautalammilla
Kului runsaat 30 vuotta ja niin kävi, että tie 644 syntyi uudelleen. Päijänteen itäpuolelle siirrettyä nelostietä parannettiin ja Toivakan-Vaajakosken uusi moottoriliikennetie avattiin loppuvuodesta 2010. Vanha tie jäi rinnakkaistieksi ja se sai numeron 644.
Oravasaaren seututie 644. Vasemmalla puolella nelostien pengertä
Toivakan-Vaajakosken tieosuus oli alun perin osa valtatietä 13. Toivakan Viisarimäessä tiestä haarautui kantatie 59 Heinolaan. Kun valtatien 13 uusi linjaus Kangasniemeltä Lievestuoreelle valmistui vuonna 1980, kantatien 59 numerointi jatkettiin Vaajakoskelle. Tätä aikaa kesti vajaat 20 vuotta, kunnes Toivakan-Vaajakosken väli muutti taas numeroa, nyt valtatieksi 4.
Vaajakosken-Toivakan seutukuntaa vuonna 1963
Seututie 644 on siis eri vaiheissaan ollut entinen kantatie 69, entinen valtatie 13, entinen kantatie 59 ja entinen valtatie 4. Entisyyttä kerrakseen!
Vanhalta Vt13:lta eli nykyiseltä 644:lta erkani mielenkiintoinen lossiyhteys kohti itää. Se oikaisi hieman Leppäveden pitkää kierrosta ennen Vt9 valmistumista. Liekö Leppälahden vesistöpenkereen teko ollutSuomen eniten kulkuyhteyksiä oikaissut oikaisu, vai löytyykö jostain matkaan suhteutettuna vielä tehokkaampi tieoikaisu? Tässä tarinaa Peiponsalmen lossista joka on nykyään museoituna https://m.facebook.com/mobilia.fi/photos/a.10151100050699327/10152473349389327/?type=3
VastaaPoistaSuomessa on näemmä ollut jossain vaiheessa seututie 666. Tiedä sitten kenen kantti on pettänyt, kun se on muuttunut 661:ksi
VastaaPoistaTuon maailmankolkan seututeitä yhdisteltiin 1990-luvulla reformin ja 44:n lanseerauksen yhteydessä. 661 ja 666 yhdistettiin.
VastaaPoistaMuita yhdistettyjä olivat 672+696=672, 673+681=673 ja 684+687=687. Lisäksi 663 käännettiin Kauhajoella 44:een ja tietysti joukko kolminumeroisia muutettiin nelinumeroisiksi.
https://tiet.mattigronroos.fi/Seututeiden_numerointimuutokset
Mistäpä sen tietää, vaikka jotakuta olisi ahdistanut se, että entinen 666 kulkee Kyllikki Saaren suohaudan läheisyydessä.