Teillä ja Turuilla on kertonut vuonna 2017 artikkelissa Rogfast norjalaisesta megaprojektista, jossa rakennetaan lähes 27 kilometriä pitkä tunneli meren alitse Stavangerin pohjoispuolelle.
Tunneli on kaksiputkinen ja sen lisäksi rakennetaan Kvitsøyn saarelle ilmastointikanavien yhteyteen noin neljä kilometriä pitkä yksiputkinen tunneli. Tunnelit liittyvät toisiinsa noin 250 metrin syvyyteen rakennettavassa eritasoliittymässä. Ajotunnelia tulee kaivettavaksi siis lähemmäs 60 kilometriä. Tämän lisäksi rakennetaan hätäpoistumistunneleita putkien väliin ja ilmastointitunneleita
Rakennustyöt ovat alkaneet sekä etelä- että pohjoispäässä, mutta nyt on sikäläinen tielaitos julkaissut jobinpostia.
Varsinainen tunnelirakennus on jaettu kolmeen urakkaan. Tunnelin päiden urakoitsijat on valittu ja keskiosan urakasta on järjestetty urakkakilpailu. Keskiosan rakentajan löytäminen on ollut vaikeata. Viimeisimmällä tarjouskierroksella kolmesta tarjokkaasta hylättiin kaksi tarjouspyynnön vastaisina ja ainoa jatkoon päässyt oli kallis: Noin miljardi Norjan kruunua kalliimpi kuin on ajateltu; satakunta miljoonaa euroa siis. Tiehallinto ei ole ilahtunut tästä ja tarjouskilpailu on nyt keskeytetty.
Yleiskartta urakasta. Urakka-alueiden rajat karkeasti merkittynä mustin katkoviivoin.
Keskiosasta tekee kalliin eritasoliittymän rakentamisen lisäksi Kvitsøylle rakennettava ilmastointilaitos, johon kuuluu kaksi kappaletta 250 metriä syvää kuilua halkaisijaltaan kymmenen metriä. Lisäksi tunnelia kaivetaan Kvitsøyltä käsin, mikä edellyttää varsin raskasta merilogistiikkaa työkoneiden ja materiaalin kuljettamiseksi.
Kvitsøyn maanalaisen tien malli. Yhdystie tekee laajan kaarteen ja nousee maan pinnalle kutakuinkin eritasoliittymän yläpuolella.
Alun perin Rogfastin piti olla valmiina vuonna 2016, mutta viimeisimmän viivästyksen jälkeen on puhuttu vuodesta 2019, aikaisintaan.
Eiköhän lisätä valmistumisaikoihin kymmenen vuotta lissää, eli valmista piti olla 2026, mutta nyt aikaisintaan 2029
VastaaPoista