Alankomaissa oli sunnuntaina 8.3.2020 jännät paikat Deventerin kaupungin länsipuolella. Armeijan pomminpurkuryhmä oli töissä, kaikki ihmiset evakuoitu 1400 metrin säteellä, ilmatila osin suljettu, IJssel-joen liikenne katkaistu Deventerin kohdalla ja A1-moottoritie suljettu kymmenkunnan kilometrin matkalta. A1 on Amsterdamista Saksan rajalle itään kulkeva tie, joka jatkuu Saksan puolella A30-tienä Bad Oeynhauseniin.
Armeija purki sodan aikaan suutariksi jäänyttä V1-ohjusta, joka löytyi A1-tien levennystöissä marraskuussa 2019.
V1-ohjusta viedään laukaisupaikalle
V1, Vergeltungswaffe 1, oli Saksan salainen ase toisessa maailmansodassa. Se oli nykyaikaisten risteilyohjusten esiaste. Suorituskyvyltään se oli nykyaseisiin nähden vaatimaton: toimintasäde alle 300 kilometriä ja osumatarkkuus sitä luokkaa, että sillä oli mahdollista osua vain kaupungin kokoisiin kohteisiin.
Deventerissä oli laukaisuasema, josta käsin moukaroitiin Antwerpeniä. Varsin moni laukaisu epäonnistui ja pommit putosivat lähialueille. Nyt purettu pommi oli kuitenkin vaarallinen: Sen kaikki laukaisimet olivat tallella ja laitos sisälsi 935 kiloa räjähdysainetta, lähinnä amatolia. Amatolin kiusallinen ominaisuus on taipumus iän myötä herkistyä. Moinen panos räjähtäessään olisi vienyt mukanaan A1-tien lisäksi reilun palasen lähiseutua.
Hollantilainen moottoritie on perin harvoin näin hiljainen
A1-tie on alun perin rakennettu 1970-luvun alkupuolella. Pommin vierestä on kulkenut melko moni auto sen jälkeen. Matkaa tien reunasta pommikuoppaan on vajaat 50 metriä. Sikäläisen tielaitoksen mukaan töiden keskeyttäminen muutamaksi kuukaudeksi pommin lähettyvillä ei juuri vaikuta projektin aikatauluun.
Koska ylenpalttista kiirettä ei tarvinnut pitää, homma kyettiin suunnittelemaan tarkasti ja evakuoitavia lähestyttiin kirjeellä. Alun pitäen purkuun oli varattu 10 tuntia, mutta urakka venähti tunnin yliajalle, koska yksi sytyttimistä oli todella tiukassa. Kaikki meni hyvin ja räjähteet vei armeija mukanaan jossain soveliaammassa paikassa jysäytettäväksi.
Aika syvällä se on
Purkutyöt alkamassa
Mielenkiintoinen tuo moottoritien keskikaide. Molemmin puolin toki omansa, mutta lisäksi kaksinkertainen runsain poikittaisin vahvistuksin. Tuo taitaa pysäyttää jo vähän raskaammankin viherkaistan ylitystä yrittävän ajoneuvon.
VastaaPoistaVastaavaa on ymmärtääkseni Suomessakin kokeiltu, mutta epätyydyttävin tuloksin: Vastakkain asetettujen W-profiilien aerodynamiikka on nimittäin sellainen, että se kerää erinomaisen tehokkaasti lunta kinoksiksi. Näistä syistä Suomessa on suosittu putkikaiteita, joilla niilläkin pääsee korkeisiin törmäyskestävyysluokkiin.
VastaaPoista