5.4.2020

Kaksihaaraisia

Säästäminen kannattaa. Erityisesti numeroista säästäminen. Usein. Joskus. Tai ei koskaan.

Norjan kapeikossa eli Nordlandin alueella Bodøn eteläpuolella kulkee rinnatusten kaksi pitkittäissuuntaista päätietä: Sisämaan puolella kulkee valtion päästä päähän ulottuva E6-tie ja rannan puolella läänintie 17. Tie 17 ei ole mikään kiireisen väylä: Sen katkaisee kuusi lauttayhteyttä, joista osa kestää toista tuntia ja vuoroväli on harva. Teiden välillä kulkee vain muutama poikittainen yhdystie.

Yksi näistä poikittaisteistä on läänintie 78, joka on vastikään käytännössä rakennettu uudelleen. Tie yhdistää Sandnessjøenin pikkukaupungin muun maan tieverkkoon. Aikaisemmin tie 78 kulki Mosjøenin kaupunkiin vuononrantaa. Toinen suunta oli tietä 808 Mo i Ranaan yhden lauttavälin ylitse. Tie 78 kuitenkin oli poikkeuksellisen vyöryherkkä ja rantareitistä haluttiin päästä kokonaan eroon.


Vanhaa vuononreunatietä

Asia ratkaistiin norjalaiseen tapaan tekemällä tunneli. Se valmistui vuonna 2014.


Vanha rantatie sinisellä, uudet reitit punaisella. Vuoren alittava tunneli on jokseenkin suora,


Alueen sijainti Norjan kartalla

Uusi tie kulkee yli 10 kilometriä pitkässä tunnelissa osapuilleen entisten reittien puolessavälissä. Vaikka Mosjøenistä katsoen reitti tekee mutkan, se on lähes 10 kilometriä lyhyempi kuin rantatie. Koska se on leveähkö ja suora, ajansäästö on kuitenkuin 20-30 minuuttia ja reitti on varmempi. Tunnelin avaamisen jälkeen tien 808 lauttayhteys suljettiin paikallisesta vastustuksesta huolimatta.


Tunnelin itäpuoleinen suu

Mutta mikä tielle numeroksi?

Norjalaiset ovat onnistuneet sössimään numerointijärjestelmänsä melko lahjakkaasti ja tilanteen oikaiseminen on meneillään. Asiaa kuvastanee se, että edes sikäläisen tiehallinnon kartta ja valtiollisen maanmittausorganisaation kartta eivät pidä yhtä numeroinnin suhteen. Nyt esillä olevan tien osalta on päädytty mielenkiintoiseen ratkaisuun. Kampaamoissa ei kaksihaaraisia oikein pidetä arvossa ja vähän samaan päätyy Teillä ja Turuilla Norjan ratkaisusta: Tunnelin itäpuolelle sekä Mosjøenin että Mo i Ranan haara ovat numeroltaan 78. Eli voidaan ajatella, että Norjassa on teiden 78, 78, ja 78 risteys.


Teiden 78, 78 ja 78 risteys

Ns. hyvistä numeroista on Norjassa siis ilmeisesti pulaa ja niistä pitää säästää. 79 olisi ollut vapaana vielä joitakin aikoja sitten. Bergenin ja Oslon välisen reitin 7 numerointi kuitenkin päätettiin katkaista Hardangerin sillalle ja Hardangervuonon pohjoisreunaa seuraava osuus sai lohdutukseksi numeron 79.

Herra Googlelle ei kukaan liene kertonut muutoksia. Se nimittäin tuntee numerolla 78 niin uudet kuin vanhatkin reitit! Rantatielle ei kannata mennä: Se on katkaistu.

Tussautetaanpa ilmoille sekin tieto, että myös erilaisista kirjaimista on Norjassa pulaa. Tämä tien 76 tunneli on nimeltään Toventunnel. Etelämpänä olevan toisen E6:n ja 17:n välillä olevan tien 78 tunneli on Tosentunnel. Oslossa on Tåsentunnel. Molden kieppeillä on Tussentunnel. Bergenin itäpuolella on Tyssentunnel eikä kovin kaukana siitä on Tyssedaltunnel.

2 kommenttia:

  1. Leveähkö on tosiaan osuva kuvaus uudesta tiestä. Mutta miten kevyt liikenne kulkee? Lieneekö tunnelissa luvallista pyöräillä?

    VastaaPoista
  2. Norjassa ovat lähes kaikki pitkät ja merenalaiset tunnelit kiellettyjä polkupyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Syynä ei ole leveys vaan ilma: Häkäpitoisuus tunnelissa on korkea. Autolla pääsee nopeasti läpi mutta pyöräilijä joutuu olemaan tunnelissa sen verran pitkään, että altistuminen käy terveydelle.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.