10.8.2020

Mahdollisimman pitkä reitti

Heitetäänpä haaste.

Tehtävänä on löytää Suomesta mahdollisimman pitkä 1-4-numeroisia teitä kulkeva reitti. Reunaehtona on, että tieltä on sallittua siirtyä vain tielle, jonka numero on suurempi.

Muutamia lisäsääntöjä:
  • Vain valta-, kanta-, seutu- ja yhdysteiden numerot ovat pelissä mukana, eivät eurooppateiden. 
  • Jos sama tieosuus on maastossa numeroitu usealla numerolla, mitä tahansa saa käyttää
  • Liittymäramppien ja liikenneympyröiden numerointia ei oteta huomioon, eli liittymät ja liikenneympyrät katsotaan risteyksiksi
  • Ei ikuisia silmukoita
Kolme esimerkkiä pohjasuoritukseksi. Kaikki lähtevät Vaasasta.
  • Vaasa-Helsinki, vt3
  • -Sodankylä, vt4
  • -Kajaani, vt5
  • -Koskenkylä, vt6
  • -Karhula-, vt7
  • -Mikkeli, vt15
  • -Puumala, kt62
  • -Siikakoski, st434
  • -Sulkava, st435
  • -Kolkonpää, mt4371
  • -Kolkontaipale, mt4653; reitti päättyy tiehen 4652


Vaasa-Kolkontaipale, 2810 km

Seuraava reitti uskaliaasti kääntyykin Lappeenrannassa tielle 13, jonka avulla pääsemme kiertämään Pohjanmaata:
  • Vaasa-Helsinki, vt3
  • -Sodankylä, vt4
  • -Kajaani, vt5
  • -Lappeenranta, vt6
  • -Kyyjärvi, vt13 (ei jatketa Kokkolaan, johon jää jumiin, eikä edes Kaustiselle, koska Kaustiselle on pitempi säännöt täyttävä reitti)
  • -Lapua, vt16
  • -Seinäjoki, vt18
  • -Kauhava, vt19
  • -Kaustinen-Ylivieska, kt63
  • -Paavola, kt86
  • -Siikajoki, st807
  • -Liminka, st813
  • -Tupos, mt8131
  • -Kylmälänkylä, mt8240
  • -Muhos, mt8250
  • -Pyhäkoski, mt8281
  • -Vaala, mt8300, reitti päättyy valtatiehen 22

Vaasa-Vaala, 3221 km

Kolmantena esitetään edellisen variantti, jossa päästään hyödyntämään pitkää seututietä 800:
  • Vaasa-Helsinki, vt3
  • -Sodankylä, vt4
  • -Kajaani, vt5
  • -Lappeenranta, vt6
  • -Kyyjärvi, vt13 
  • -Lapua, vt16
  • -Seinäjoki, vt18
  • -Kauhava, vt19
  • -Kaustinen-Ylivieska, kt63
  • -Oulainen, kt86
  • -Haapavesi, st786
  • -Näljänkä, st800
  • -Peranka, mt8980
  • -Hossa, mt9190, reitti päättyy seututiehen 843


Vaasa-Hossa, 3337 km

16 kommenttia:

  1. Tässä noista viimeistä niukasti pidempi (3366 km), jota on vielä mahdollista jatkaa pienempinumeroisilla teillä. Pienenä kikkailuna tässä on U-käännös Onkamossa (mennään valtatietä 6 ja palataan samaa tietä pitkin viitoitettua tietä numero 9).

    Vaasa - Helsinki, vt 3
    - Sodankylä, vt 4
    - Kajaani, vt 5
    - Onkamo, vt 6
    - Turku, vt 9
    - Tuulos, vt 10
    - Huutijärvi, vt 12
    - Kärsämäki, kt 58

    VastaaPoista
  2. Google haluaa jostain syystä kiertää Kemin itäpuolelta. Jos halutaan käyttää 4-tietä, ja miksipä ei haluttaisi, se pitää pakottaa.

    VastaaPoista
  3. Vaasa
    Helsinki (3)
    Sodankylä (4)
    Kajaani (5)
    Lappeenranta (6)
    Kyyjärvi (13)
    Seinäjoki/Ylistaro (16)
    Jyväskylä (18)
    Keuruu (23)
    Orivesi (58)
    Virrat (66)
    Vimpeli (68)
    Veteli/Räyrinki (750)
    Lestijärvi (751)
    Kalajoki/Himanka (775)
    Kalajoki/Typpö (7730)

    Yhteensä 3515 km.

    Tässä on kolme U-käännöstä, joista yksi on vähän ruma (Jyväskylässä, Rantaväylän ja Satamakadun liittymässä) ja kaksi kiertoliittymissä (Keuruulla ja Orivedellä).

    VastaaPoista
  4. Joo, Google Maps tosiaan ei näy tykkäävän Kemistä. Tässä tapauksessa reititys ei onneksi riko lähtötilannetta, jossa kaikissa kolmessa versiossa on sama lipsahdus, eli vaihtoehtojen välinen ero on sama. GM:n valitsema reitti on 12 km lyhyempi (ja mielestään minuutin pitempi) kuin Kemin kautta kulkeva sääntöjen mukainen reitti, eli kaikkiin tähänastisiin tuloksiin pitää lisätä 12 km.

    Google Maps ja TomTom näyttävät olevan kovin erimielisiä Oulun ja Muurolan välisestä parhaasta reitistä. Aasinhattu menee kuitenkin Herelle; kunnialehvät tuottaa polkupyöräreitti Kemi-Oulu-Lyypekki-lautalla.

    VastaaPoista
  5. Eipäs se olekaan niin helppoa, mutta onhan tässä hyvä alku, jossa ei aloiteta Vaasasta, vaan Nuorgamista.

    Eli Vt 4 Utsjoki - Lusi
    Vt 5 Lusi - Kajaani
    Vt 6 Kajaani - Joensuu
    Vt 9 Joensuu - Turku
    Vt 10 Turku - Tuulos
    Tällä päästään jo 2500 kilometriin, vaan sitten menee vaikeaksi. Vt 12 kohti Tamperetta, mutta Kangasalla kantateille. Näin pääsisi Pietarsaareen tai Kärsämäelle. Valitettavasti kummastakaan on vaikea jatkaa.

    Tai voisi suunnata kohti Lahtea, josta edelleen vt 24:n kautta samaan kantatieverkkoon. Paitsi että Vt 12:n ja 24:n välillä ei ole yhteyttä. Huti.

    Tai jos jatkaisi Kouvolaan? Valitettavasti 12 jatkuu Keskustaan, eikä suoraa yhteyttä Vt 15 ole. Harmi :(

    Kärsämäelle kt 58 päättyvällä reitillä yllän kuitenkin pyöreästi 3000 kilometriin. Onhan siinä toki heikkoutena, että Ysitie kulkee Kuopiossa pätkän viitostietä, joka tuli jo käytettyä, sekä Jyväskylässä nelostietä, jota sitäkin jo käytettiin.

    VastaaPoista
  6. Elyas, tulkitsin "säännöt" niin että samaa tietä saa mennä useamman kerran, jos sitä mennään eri numeroilla. Matin viimeisessä esimerkissä mennään Jyväskylän seudulla ensin vt 4:ää ja myöhemmin samaa tietä vt 13:a.

    VastaaPoista
  7. Jeppiksestä (Pietarsaari) pääsee useaankin suuntaan: 741 takaisin Lappajärvelle, 749/756 Kokkolaan tai Ykspihlajan satamaan ja 749/7270/7271/7273/7374 Nykaabin Monäsiin.

    12-haaraa pitkin pääsee Kiikkaan 44:lle ja Kauhajoella 67:lle ja siitä on sitten joukko haaroja Kaskisista Seinäjoelle.

    VastaaPoista
  8. Kärsämäkeä pitemmälle pääsee (aiemmassa kommentissa kuvatulla tavalla) Kalajoen Typpöön. Olen nyt jonkin aikaa etsinyt pitempää vaihtoehtoa tälle mutta ei ole löytynyt.

    Valtateitä leikkaavat tai sivuavat seutu- ja yhdystiet ovat harvinaisia, mutta joitakin niitä on.

    VastaaPoista
  9. Tässä voisi nyt saivarrella siitä, kohtaavatko valtatiet 3 ja 4 missään vaiheessa Helsingissä. "Nollapistehän" on Erottajalla, mutta tienumerokartan mukaan siellä kohtaavat valtatiet 1 ja 4 (tai oikeammin kai niiden katuosuudet), ja valtatie 3 erkanee valtatiestä 1 vasta Mannerheimintien ja Tukholmankadun risteyksessä. Tässä on tietysti huomattava se, että tienumerokartta pohjautuu tierekisteriin, jossa yhdellä tiellä voi olla vain yksi numero: päällekkäin viitoitettujen teiden tapauksessa tierekisterissä osa teistä "katkeaa", minkä vuoksi tienumerokarttaa ei pidä tuijottaa liian tarkasti. Ongelmana on kuitenkin, että Helsingin kantakaupungissa valtateitä ei ole ainakaan mitenkään yhtenäisesti myöskään viitoitettu varsinkaan Erottajan suuntaan. Mutta koska kyseessä on joka tapauksessa hauska karttaharjoitus, en saivartele. :-)

    Minä olen joskus pähkäillyt joitain vähän vastaavia karttaharjoituksia:

    Mikä on pisin reitti, jonka Suomessa voi ajaa kääntymättä kertaakaan risteyksessä/liittymässä? Tässäkään ikuisia silmukoita ei sallittaisi eikä liikenneympyrässä "suoraan" ajamista laskettaisi kääntymiseksi, vaikka teknisesti se sisältääkin kaksi kääntymistä. Itselläni tulee mieleen muutamia vaihtoehtoja (ei järjestyksessä):
    - Saviniemi (Forssa) – st 283 – Tammela – kt 54 – Lahti – vt 12 – Kouvola – vt 6 – Joensuu – vt 9 – Vuorelantie (Siilinjärvi) – st 559 – vt 5:n liittymän nro 74 rampit (Lahdessa tietyöt voivat sotkea, mutta niiden valmistuttua tämän reitin pitäisi toimia.)
    - valtatie 4 Keminmaa–Utsjoki (Keminmaassa myös pätkä yhdystietä 9211)
    - Helsinki – vt 4 – Lusi – vt 5 – Kajaani (lisäksi katuja molemmissa päissä)
    - Kaartotie (Kempele) – st 847 – Haaransilta (Liminka) – vt 4 – Jyväskylä – vt 9 – Lakalaiva (Tampere) – vt 3 – Ylöjärvi – kt 65 – Virrat. (Tämä reitti ei toimi vastakkaiseen suuntaan Jyväskylässä olevan epäsymmetrisen eritasoliittymän vuoksi.)

    - Missä Suomessa on mahdollista ajaa ikuista silmukkaa kääntymättä kertaakaan risteyksessä/liittymässä? Liikenneympyröitä ei lasketa. Toisaalta taaskaan liikenneympyrässä saisi kuitenkin ajaa "suoraan". Minä en keksi muita kuin Haminan keskustan kadut.

    VastaaPoista
  10. Jos Helsingissä on aukko 3- ja 4-teiden välillä, niin silloin pisin vastaus alkanee Utsjoki-Heinola/Lusi-Kajaani eikä Vaasa-Helsinki-Sodankylä-Kajaani; tämä on 326 km lyhempi jolloin oma vastaukseni (ilmeisesti edelleen tähänastinen ennätys) lyhenee 3189 km:iin.

    VastaaPoista
  11. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  12. Juuri siksi, että tierekisteri ja siihen perustuva tienumerokartta eivät tunne multiplekseja ja siten rekisteri ja viitoitus poikkeavat toisistaan, säännöissä on tuo viitoitus ratkaisee -kohta. Erottajakadun mäessä on viitoitus sekä kolmos- että nelostielle ja tämän haasteen puitteissa tiet siis kohtaavat.

    Täytyy jossain kohtaa vähän mallintaa, mitä tarkoittaisi sääntöjen väljentäminen siten, että sallittaisiin esimerkiksi kilometrin aukko siirtymäkohdassa. Syntyisi reitti esimerkiksi 65:n ja 66:n välille.

    VastaaPoista
  13. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  14. Uusi ennätykseni, 3590 km. Ei sisällä lainkaan U-käännöksiä eli sikälikin parantaa edellistä. Ei sisällä myöskään lainkaan kantateitä. Sisältää lossin, mutta sitähän ei kielletty.

    Vaasa
    Helsinki (3)
    Sodankylä (4)
    Kajaani (5)
    Lappeenranta (6)
    Kyyjärvi (13)
    Seinäjoki/Ylistaro (16)
    Jyväskylä (18)
    Liperi/Ylämylly (23)
    Liperi (476)
    Rääkkylä/Rasivaara (482)
    Joensuu/Honkavaara (484)
    Joensuu/Kiihtelysvaara (492)
    Joensuu/Huhtilampi (494)
    Joensuu/Kovero (495)
    Joensuu/Kovero (496)
    Joensuu/Eno (512)
    Ilomantsi (514)
    Lieksa/Pankakoski (522)
    Lieksa/Ruunaa (5224)

    VastaaPoista
  15. 3662 km. Lisää losseja.

    Vaasa
    Helsinki (3)
    Sodankylä (4)
    Kajaani (5)
    Lappeenranta (6)
    Kyyjärvi (13)
    Seinäjoki/Ylistaro (16)
    Jyväskylä (18)
    Leppävirta/Sarkamäki (23)
    Savonlinna/Rinkilä (468)
    Heinävesi/Sappu (471)
    Liperi (476)
    Rääkkylä/Rasivaara (482)
    Joensuu/Honkavaara (484)
    Joensuu/Kiihtelysvaara (492)
    Joensuu/Huhtilampi (494)
    Joensuu/Kovero (495)
    Joensuu/Kovero (496)
    Joensuu/Eno (512)
    Ilomantsi (514)
    Lieksa/Pankakoski (522)
    Lieksa/Ruunaa (5224)

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.