Jo muinaiset roomalaiset...
...suunnittelivat siltaa Messinan salmeen.
Rekonstruktio roomalaisten siltasuunnitelmasta
Messinan salmi Italian niemimaan ja Sisilian saaren välillä on kautta aikojen kiehtonut siltavisionäärejä. Salmen kapein kohta on noin 3,1 kilometriä. Lauttayhteydet ovat liikenteen kannalta hankala pullonkaula ja tilanteeseen on haettu ratkaisua tiiviisti eritoten 1900- ja 2000-luvuilla.
Perinteistä virtapilareita ja kansi ‑ratkaisua ei ole odotettavissa useastakaan syystä. Salmi on matalimmillaankin 120 metriä syvä ja siinä käyvät erittäin voimakkaat vuorovesivirrat.
Siltaratkaisussa "voitolla" on riippusiltaratkaisu, jossa pylonit sijaitsisivat rannalla. Tällaisen sillan jänneväli olisi noin 3300 metriä. Se on noin 65 % enemmän kuin maailman pisimmässä riippusillassa Akashi Kaikyon sillassa Japanissa. Tämän jänneväli on 1991 metriä.
Kuvasovitus suunnitellusta sillasta
Messinan sillan kannen leveys olisi 60 metriä. Sille on tavoitteena saada mahtumaan autot, junat ja kevyt liikenne. Alikulkukorkeus olisi 70 metriä.
Siltasuunnitelmien rakennepohdintoja. Kannen pitää olla toisaalta kevyt, koska se on köysien kannattelema, ja toisaalta jäykkä, jotta tuulet eivät vie sitä mennessään
Näin suuren riippusillan rakenteet olisivat superlatiiviluokkaa. Pyloneiden korkeus olisi 350 metrin verran ja siis Eiffel-tornikin jäisi kakkoseksi. Pitkä riippusilta on aerodynaamisesti haastava ja aerodynamiikkaahan alueella riittää: Salmi on jyrkkäreunainen suppilo, jossa hirmumyrskytuulet eivät ole harvinaisia.
Messinan salmen lautta kohtalaisessa tuulessa
Sillan rakentamisesta nähdään merkittäviä taloudellisia hyötyjä. Sen sijaan, kun ruvetaan puhumaan seitsemän (7) miljardin euron hintalapusta, ei hyötyjen ja kustannusten suhteesta enää vallitsekaan yksimielisyys.
Muistakin syistä sillan rakentamista on vastustettu. Alue on seismisesti erittäin aktiivinen ja salmen kummallakin rannalla kulkee geologisia siirroksia. Maanjäristyksiä historia tuntee useita. Vuonna 1908 tuhosi 7,1 magnitudin järistys Messinan ja vastarannan Reggio Calabrian kaupungit käytännössä maan tasalle. Järistys ja sitä seurannut tsunami aiheuttivat arviolta 80 000 kuolonuhria.
Messina vuoden 1908 järistyksen jäljiltä
Toinen seikka, joka italiaisia arveluttaa, on mafian kytkeytyminen kaikkiin isoihin rakennushankkeisiin. Siltahanke on nähty suurena tulonsiirtona veronmaksajilta järjestäytyneelle rikollisuudelle.
Yleinen arvio on, että insinööritieteelliset kysymykset on ratkaistavissa, ja rakentamispäätös tehdään muiden seikkojen pohjalta.
Italialainen päätöksentekomenettely ei ole nopea eikä suoraviivainen. Viimeisen 20 vuoden aikana maan parlamentti on tehnyt useita päätöksiä sillan rakentamisesta: vuoron perään kielteisiä ja myönteisiä. Viime vuodet projekti on ollut jäissä, mutta kesällä 2020 päätettiin koronaelvytyksen nimissä taas kerran tutkia sillan rakentamisen hyötyjä ja haittoja, tällä kertaa tyhjältä pöydältä liikkeelle lähtien.
Yhtenä asiana pohdinnassa on tunnelin rakentaminen sillan asemesta. Tunnelinkaan hintalappu ei ole aivan vaatimaton, viitisen miljardia. Kallioperän huonouden takia tunneli jouduttaisiin viemään melko syvälle. Koska rautatie ei salli kovin jyrkkiä nousuja, tunnelille tulisi mittaa noin 30 kilometriä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.
Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.