1.12.2020

Hankintalaki se on Ruotsissakin

Teillä ja Turuilla on vuosien mittaan joitakin kertoja kommentoinut ruotsalaisten puuhia Tukholman ohikulkutien rakentamisen tiimoilta:

2008: Vain ruotsalaiset
2009: Tukholman kehätie
2009: Ruotsi on tehnyt päätöksen!
2019: Monoa makaroonille
2019: Imperiumin vastaisku
2020: Iisakin kirkko, Ruotsi

Nyt näyttäisi olevan aika ottaa popcornit esille. Puhtoiset ruotsalaiset ovat lämmittämässä skandaalia.

Kuten artikkeli "Monoa makaroonille" kertoo, italialainen konsortio, joka hämäysnimellä Lovön Samverkan AB rakensi Lövön tunneliosuutta, sai kenkää työmaalta keväällä 2019.


Tunneliurakka kilpailutettiin uudelleen ja sen sai norjalainen AF Gruppen ASA, joka on liikevaihdoltaan runsaan kahden miljardin euron yritys.

Ennen AF Gruppenin pelikentälle astumista ruotsalaiset tekivät samoin norjalaisen Veidekke ASA:n kanssa sopimuksen italialaisten jälkien siivoamisesta ja louhitun tunnelijakson saattamisesta asialliseen kuntoon. Myös Veidekke on iso firma, liikevaihdoltaan nelisen miljardia euroa.

Tästä Veidekken sopimuksesta on skandaalissa kyse. Sopimuksen arvo nimittäin oli 150 miljoonaa Ruotsin kruunua, mutta Veidekke lähestyi 944 miljoonan kruunun loppulaskulla. Kuusinkertainen summa, mitäpä pienistä.

Epäilyksien kohde on ruotsalaisten Trafikverket, jonka epäilleen antaneen Veidekkelle lisäurakoita hankintalain ohitse. Veidekke on tehnyt kallion suojassa paljon muutakin kuin jälkien siivoamista, muun muassa tunnelien louhintaa. 

Ruotsin kilpailuvirasto on kiinnostunut tapauksesta saamansa vinkin perusteella. Tapaus aiotaan tutkia tarkasti ja edessä on ”särskild granskning”, mitä sitten Ruotsissa tarkoittaneekaan. 

Diskuteerausta odotettavissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.