2.5.2021

Turvatyyny

Englannissa on etsitty teknisiä ratkaisuja vakavaan ongelmaan: Varsin yleinen onnettomuustyyppi on sellainen, jossa autolla ajetaan työmaalle sulkupuomien läpi. Tätä tapahtuu usein, kun ajetaan ulkomuistista ja vastassa onkin tilapäinen työmaa, suljettu ramppi jne.

Vuosittain raportoidaan lähes 3000 tapausta, jossa työntekijä on joutunut tästä syystä vaaraan.

Yksi innovaatio on valtava turvatyyny. Halkaisijaltaan yli kaksimetrisiä tyynyjä kun laitetaan riviin työmaa-aidoiksi vilkkuvalojen ja muiden lisäksi, niin onhan se kumma, jos niitä ei huomata. 

Tuotekehitys on kesken, mutta ensikokemukset ovat lupaavia. Tyyny menee tyhjänä varsin pieneen pakettiin ja sen saa täyteen kymmenessä minuutissa.



2 kommenttia:

  1. Onko toi ilmatäytteinen, jolloin se ei varsinaisesti pysäytä siihen törmäävää autoa, vaan perässä pitää olla vielä erikseen este estämään autojen päätyminen työmaalle?

    VastaaPoista
  2. Ilmatyynyhän se, eikä tosiaan tarkoitettu pysäyttämään vauhdilla työmaalle ajavaa. Täydentämään nykyistä keila- ja heijastintolppavalikoimaa, ja ajatuksena että törmäys ensimmäisenä vastaan tulevaan turvalaitteseen ei hajoita kaikkia paikkoja.

    Briteillä on erinäisiä ilmatyynyhankkeita ja myös sellaisia, joissa tyynyt saa ketjuksi. Silloin ne käyvät myös kevyempien ajoneuvojen törmäysesteistä eritoten tilanteissa jossa törmäys tapahtuu pienessä kulmassa.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.