5.7.2021

Ennustamisen sietämätön keveys

Ratkiriemukkainta elämässä on jälkiviisaus.

Nyt ryhdymme jälkiviisastelemaan liikennemääräennusteilla. Pohjana on TVH:n tiesuunnitteluosaston "Päätieverkkoselvityksiä N:o 2" vuodelta 1971. Kyseessä on ansiokas dokumentti, jolla on pyritty ennustamaan päätieverkon kuormitusta vuonna 1985 perustuen verraten harvaan liikennelaskentapisteiden määrään ja seutukohtaiseen arvioon väestön ja liikennesuoritteen kasvusta.

Ennustamista vaikeuttaa se, että vuonna 1971 oli merkittävä osa päätieverkosta vasta suunnittelupöydällä tai rakenteilla. Raportissa on lueteltu 16 tällaista tulevaisuuden tieosuutta ja niille mallinnettu arvio liikennemääristä. Nyt tutkimme, miten arviot ovat toteutuneet.

Tai siis emme oikeasti tutki. Mainituista osuuksista yksi on rakentamatta ja vain kolmelle löytyi arkistosta liikennelaskentatietoja. Siksipä olemme käyneet kurkkaamassa uusimpia tietoja vuodelta 2020

Tie Tieosuus Ennuste
1985
Toteutunut
1985
Toteutunut
2020
Huom
Kt51Inkoo - Karjaa200043005100
Vt9Hankasalmi - Suonenjoki13002800
Vt3Tampereen läntinen ohikulkutie140038000
Vt9Tampere - Orivesi33009900
Kt54Riihimäki - Lahti4003500
Vt23Parkano - Keuruu3002000900Vuoden 1985 lukema osuudelta Haapamäki-Keuruu; tämä 2200 vuonna 2020
Vt19Seinäjoki - Jalasjärvi16005300
Kt46Kouvola - Heinola7001100
Vt23Pieksämäki - Varkaus50015002300Vuoden 1985 lukema osuudelta Hankasalmi-Varkaus
Vt25Hyvinkää - Mäntsälä26006900
Vt13Kangasniemi - Lievestuore6001700
Mt618Toivakka - Lievestuore6001000
Kt77Kyyjärvi - Viitasaari300600
Keuruu - Alavus800Toteuttamatta
Vt18Seinäjoki - Alavus8002000
Vt22Kajaani - Kankari 4001600Oulujärven ylitystie; vuoden 2020 lukemat nykyistä tietä

No onko tästä nyt sitten tehtävissä johtopäätöksiä? Jos ei muuta, niin ainakin se, että ennustaminen on vaikeaa, eritoten tulevaisuuden.

Sekin tietenkin voidaan todeta, että mainitut tieosuudet on kyetty suunnittelemaan hyvin: Joitain poikkeuksia lukuun ottamatta ne ovat pystyneet kantamaan moninkertaisen kuorman suunniteltuun verrattuna. Tampereen ohikulkutie on tietysti asia erikseen: se on uudelleen rakennettu moottoritieksi.


Taulukon tieosuudet kartalla

3 kommenttia:

  1. Liikenne ylipäätään on kasvanut todella paljon.

    Tässä vertailluista teistä kaikkein suurin kasvu on ollut Tampereen läntisellä kehätiellä. Voisin arvata, että 1970-luvun ennusteessa on pohjana vain Tampereen ohittavaa liikennettä. Silloin ei vielä osattu arvata, että kun kaupunkeihin tehdään kehäteitä, alkavat ne houkutella maankäyttöä ympärilleen ja niille tulee huomattavat määrät paikallista liikennettä. Vaikka Tampereen läntisen kehätien viimeisimmät moottoritieosuudet valmistuivat vasta reilut kymmenen vuotta sitten, alkaa itäpää Lakalaivan ja Sarankulman välillä silti olla ruuhkainen juuri runsaan paikallisen liikenteen vuoksi.

    Päätieverkkoa ei ole aikanaan rakennettu vain riittävää kapasiteettia silmälläpitäen vaan silloin tehtiin kaukaa viisaasti myös hyvän nopeustason mahdollistavia teitä. Hyvän nopeustason teillä on sivutuotteena myös hyvä kapasiteetti. Parhaimmillaan vanhat yksiajorataiset valtatiet vetävät yli 20000 ajoneuvon vuorokausiliikenteitä. Hyvän nopeustason suunnitteluperiaatteesta on esimerkkinä myös kuinka vaatimattomilla liikennemäärillä tehtiin moottoriteitä 1960- ja 1970-luvuilla.

    Sekä kapasiteetti- että nopeusmielessä 1950 - 1970 -lukujen tieverkossa pullonkaulaksi jäivät kaupungit, joille tehtiin ohitusteitä aika niukasti. Niitä tehtiin sitten 1980-luvulta lähtien.

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoista olisi tietää mitä ennusteita annettiin aikoinaan Vt1:selle ja Vt3:lle(Helsinki-Tampere) kun moottoriteitä rakennettiin, onko ennustukset heittäneet niissäkin ns. härän pyllyä?
    Ainakin Vt4 Lahdenväylästä löytyy hieman tietoa(ennustuksia) lukumääristä jotka olivat lopulta laskettu alakanttiin.

    VastaaPoista
  3. Tämän löysin VT1:sta, osuudesta Muurla-Lohjanharju, joka valmistui moottoritieksi vimmeisenä vuonna 2009:
    Vuonna 2000 oli liikenemäärä 8400-11000/vrk
    Ennuste 2030 on 14700-19200/vrk

    http://www.ykkostie.net/historiaa.html

    Väylän liikennemääräkartta antaa tällä hetkellä lukemat 11700-25300/vrk (nuo 25k lukemat pätkällä jossa VT25 yhdessä VT1:sen kanssa).

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.