Teillä ja Turuilla on muutamaan otteeseen raportoinut Tanskan ja Saksan välillä olevasta tieprojektista, jossa rakennetaan merenalainen 18 kilometriä pitkä tunneli. Viimeksi toukokuussa 2020 on artikkelissa Fehmarn, alkupaukku käsitellyt sitä, että työt on aloitettu Tanskan puolella, mutta Saksassa on vielä menossa rakennuslupaprosessiin liittyvä valituskierros.
Nyt on Schleswig-Holsteinin osavaltion korkeimmalta hallintotuomioistuimelta saatu päätös rakennusluvan myöntämisestä. Päätöksen mukaan työt voidaan Saksassa aloittaa jo ennen kuin lunastusmenettelyt on saatu päätökseen.
Tunnelin suu tulee lähelle nykyistä Puttgardenin lauttasatamaa.
Yhtenä vahvana valittajatahona on ollut Puttgardenin-Rødbyn autolauttalinjaa operoiva Scandlines, joka on saanut jarrutuksellaan lisäaikaa liiketoiminnalleen. Aiemmat isot siltaprojektit Juutinrauman ja Ison-Beltin ylitse ovat johtaneet lauttaliikenteen loppumiseen. Sama seuraus on todennäköinen Fehmarnin kiinteän yhteyden valmistuttua.
Aika näyttää, säilyykö rajakauppa. Scandlines omistaa Puttgardenin satamassa sijaitsevan valtavan kelluvan kauppaliikkeen, josta eritoten tanskalaiset mutta myös ruotsalaiset ja norjalaiset käyvät hakemassa isoja edullisia lasteja. Alkoholin lisäksi eritoten tanskalaiset hakevat suuria määriä makeisia Tanskan makeisveron takia. Uudelta tieltä on liittymä satamaan. Eiköhän rajakaupalla edelleenkin bisnestä kyetä tekemään.
Tunneli ei ole ainoa osahanke. Fehmarn on saari, jonne tätä nykyä kulkee pitkään pullonkaulana ollut 1+1-kaistainen Fehmarnsalmen silta. Silta on valmistunut vuonna 1963 ja se on määrätty säilytettäväksi. Sillan länsipuolelle rakennetaan kolmiputkinen 1,7 kilometriä pitkä tunneli auto- ja rautatieliikenteelle. Nykyinen valtatie B207 rakennetaan nelikaistaiseksi keskikaidetieksi 16 kilometrin matkalta Puttgardenista moottoritien alkuun Heiligenhafen-Ost-liittymään.
Havainnekuva kohti koillista; säilytettävä silta häämöttää oikealla
Lisäksi panostetaan ratainfraan: Lyypekin-Puttgardenin rata rakennetaan uudelleen ja tuloksena on 88 kilometriä kaksiraiteista sähkörataa.
Hiukan yllättävää, että saksalaiset päätyivät tunneliin noinkin "kapeassa" salmessa. Luulisi tunnelin maksavan enemmän, eikä laivaliikennettäkään tarvitse erityisesti huomioida, koska salmessa on jo silta. Olisiko syynä sitten se, että nykyinen silta on tietysti siinä kohdassa, missä on paras paikka rakentaa silta...
VastaaPoistaSaksalaisilla oli pöydällä yli 70 reitti- ja teknologiavarianttia. Päävaihtoehtoina olivat nykysillan vahvistaminen, samanlainen kaarisilta viereen, vinoköysisilta kauemmas, upotettu tunneli ja porattu tunneli.
VastaaPoistaSiltojen nähtiin jossain määrin häiritsevän nykysillan monumenttistatusta ja korkeilla silloilla on aina sääriski. Poraaminen olisi kestänyt kauan ja siksi vuosien hieronnan jälkeen ratkaisuksi valittiin samankaltainen uppotunneli kuin pitkä tunneli on.
Nykyinen silta on myös todella altis tuulisille olosuhteille, joita pääsin todistamaan moottoripyöräreissulla muutamia vuosia sitten. Raskas liikenne ja perävaunut olivat hetkellisesti kielletty ja tajusin vasta sillalla, että oli huono idea ajaa sinne pyörälläkään. Tuuli vatkoi puolelta toiselle ja sydän löi miljoonaa, mutta ehdin Tanskan lauttaan.
VastaaPoista