Tonava on yksi Euroopan valtasuonista. Joki alkaa Saksan Schwarzwaldista ja virtaa lähes 3000 kilometrin matkan ennen laskemistaan Mustaanmereen. Joki muodostaa laajan suistoalueen, joka sijaitsee pääosin Romaniassa ja pohjoisosaltaan Ukrainassa.
Suistossa on kolme päähaaraa, josta pohjoisin ja runsasvetisin on Romanian ja Ukrainan rajajoki. Keskimmäistä haaraa on 1800- ja 1900 ruopattu ja oikaistu ja siitä on syntynyt laivaliikenteen pääreitti. Valtamerialukset pääsevät jokea ylös Brăilan kaupungin kohdalle saakka. Kaupungista on noin 170 kilometriä merelle Sulinaan.
Romanian, Moldovan ja Ukrainan raja-aluetta. Tie Romaniasta Ukrainaan kulkee näppärästi Moldovan kautta
Viitisentoista kilometriä Brăilasta alavirtaan sijaitsee Galaţin satamakaupunki. Näiden kaupunkien yhteenlaskettu asukasluku on runsaat 400.000.
Asiassa on se mielenkiintoinen seikka, että merta lähinnä sijaitseva Tonavan ylittävä silta sijaitsee Brăilasta ylävirtaan noin 70 kilometrin päässä, eli noin 240 kilometrin päässä merestä. Tämä tarkoittaa, että suistoalueella joen ja meren välillä sijaitsevan Tulcean kaupunkialueen liikenne Romanian pohjoisempiin osiin ja Tonavan valtamerisatamiin joutuu tekemään aimo koukkauksen tai kulkemaan lautalla. Muun muassa tie E87 ylittää lautalla Tonavan Brăilassa.
Lautat ovat hieman erilaisia kuin mihin Suomessa on totuttu. Veden korkeus vaihtelee ja ponttonin kannattamaa siltaa kuljetaan kyljestä proomun kannelle, jossa sitten voikin pysäköidä sopivalla tavalla.
Tilanne on muuttumassa mahdollisesti jo kuluvan vuoden aikana, kun Brăilan pohjoispuolelle valmistuu uusi silta. Silta on varsin messevän kokoinen riippusilta. Kokonaispituus on 1975 metriä ja pääjänteen pituus on 1120 metriä. Pylonit nousevat 192 metrin korkeuteen ja sillan alikulkukorkeudeksi tulee 38 metriä. Ajokaistoja sillalle tulee neljä.
Sillan kansi koostuu 86 teräselementistä, jotka valmistetaan lähistöllä ja jotka uitetaan työmaalle paikoilleen nostettaviksi. Siltaa varten rakennetaan myös 23 kilometriä uutta valtatietä.
Juuri kun olin reilu viikko sitten kiinnittänyt samaan asiaan huomiota eli Tonavan yli ei ole siltaa alajuoksulla. Vanheneepa tuokin juttu pian kirjoittamisensa jälkeen, en tiennyt että silta on rakenteilla. Galati lieneekin oikeastaan alhaisin paikka, johon se kannattaa tehdä. Alajuoksulla Tonava on rajajoki ja sitä paitsi haarautuu tosiaan useampaan väylään, jolloin siltoja pitäisi tehdä pakettitarjouksen perusteella.
VastaaPoistaMuuten, Tonavan rannalla Ukraina ja Moldova tekivät muutama vuosi sitten pienen aluevaihdoksen jotta sisämaavaltio Moldova pystyisi rakentamaan Giurgiulestiin Tonavan rannalle syväsataman.
Tonavan ylityspaikat Romaniassa olisi mielenkiintoinen artikkeli itsessään. Vidinin silta ja tämä tuleva ovat molemmat moderneja hyvällä välityskyvyllä, mutta toistaiseksi vähän keskellä ei mitään. Ylityspaikkoja on myös rajoilla, mikä tuo oman mausteensa - etenkin lautoissa.
VastaaPoista