Savonlinnan keskustan itäpuolella sijaitsevan Kyrönsalmen sillat ovat mielenkiintoinen luku maamme tiehistoriaa.
Vuonna 1935 päästettiin kumipyöräliikenne salmen ylittävälle rautatiesillalle. Liikenteen määrän kasvaessa ratkaisu kävi nopeasti pullonkaulaksi. Asiassa käytiinkin eräänlainen kolmikymmenvuotinen sota, joka päättyi maantiesillan valmistumiseen vuonna 1968.
Jossain määrin yllättävä tieto on, että paikalle oli tulossa iso riippusilta. Helsingin Sanomain artikkeleista vuodelta 1964 käy ilmi, että asiat olivat niin pitkällä, että vesioikeudeltakin oli saatu vihreä valo.
Kun siltaa viimein vuonna 1966 ryhdyttiin rakentamaan, riippusillasta ei puhuttu enää mitään, vaan tehtiin palkkisilta. Ehkä maailmanpankki ei tykännyt?
Loput onkin sitten historiaa: 1969 luotsit ja varustamot moittivat uutta väylää huonoksi. 1971 Savonlinna rupesi haluamaan toista siltaa rinnalle. 25 vuodessa silta rapistui purkukuntoon ja vuonna 2000 valmistui rinnalle uusi. Vanhasta jätetiin pystyyn perustukset, joiden varaan valmistui vuonna 2011 toinen silta. Vuonna 2019 valmistuivat kaupungin länsilaidalle Laitaatsalmen sillat ja syväväylä. Varsien uusien siltojen avausmekanismit laitettiin koipussiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.
Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.