3.10.2023

Kolmas Kulosaaren silta

Helsingistä kuuluu uutinen, joka ei ole aivan suuri yllätys. 

Kulosaaren sillasta löydetyt vauriot ovat niin suuria, että niiden korjaamisessa ei ole mieltä. Silta on päätetty purkaa ja sen tilalle rakennetaan uusi. Syyksi vaurioihin on arveltu metrosillan peruskorjauksen yhteydessä tehtyjä töitä ja sillan toisen pään nostoa Kalasataman katujen rakentamisen yhteydessä. Itse aiheutettua siis.

Teillä ja Turuilla on kaksi vuotta sitten julkaissut sillan historiikin: Kulosaaren silta

Sillan ympärillä on ollut aina dramatiikkaa.


Vuoden 1919 silta

Vuoden 1919 puusilta meni 1950-luvulla niin huonoon kuntoon, että muun muassa Suomen Kuvalehti spekuloi sen romahtamisella.

Vuoden 1957 siltaa rakennettaessa käytiin valtakunnanpolitiikkaa siltapalkkien tuontilisensseillä. Seuraavalla vuosikymmenellä siltaa käytettiin instrumenttina metropäätöksen tekemiseen: Lehti kuin lehti julkaisi kuvia, jossa bussit seisovat sillan ruuhkissa. Kun metropäätös oli tehty, oli aika lopettaa näytelmä. Idän suunnan bussireiteille ruuvattiin bussikaistamerkit ja bussien seisominen sillalla loppui ennen kuin metrotunnelia oli kaivettu metriäkään.


Vuoden 1957 silta

Siltaa jouduttiin vahvistamaan useaan otteeseen. Peruskorjaus oli edessä vain kymmenkunta vuotta sitten. Sen loppuvaiheessa silta onnistuttiin polttamaan, mikä sekin ehkä on vaikuttanut rappioon.

Tiedonmurusten perusteella uusi silta rakennettaneen kahdessa vaiheessa ja rakentamisen aikana käytössä on vain puolet kapasiteetista. 

Toivottavasti siltatyö ei puolestaan vaurioita metrosiltaa. Sitähän vahvistettiin vasta puolentusina vuotta sitten. Silta kun tehty samalla KA-jännemenetelmällä kuin hajonnut jyväskyläläinen vesitorni.

Kangasvuoren vesitorni – ennen, jälkeen

12 kommenttia:

  1. Uusimisen ajaksi on luvassa kunnon ruuhkat, kun 3+3 -kaistainen silta kapenee eilisen tietojen valossa 1+1 -kaistaiseksi.

    VastaaPoista
  2. Sehän on helsinkiläisen liikennesuunnittelun keskeisin päämäärä.

    VastaaPoista
  3. Tehdään samalla vaivalla Vanhankaupunginselästä järvi. Tuohon vain pieni pohjapato sekä muutam a teräsrumpu, niin sillan voi korvata halvalla penkereellä.

    Juu juu, sarkasmiahan se. Aika moni taho saisi melkoisen p-halvauksen, jos moista oikeasti menisi ehdottamaan.

    VastaaPoista
  4. Totuus on tarua ihmeellisempää. Kannattaa tutustua artikkelin Lauttasaaren tunneli loppupäässä kuvattuun ehdotukseen.

    Teillä ja Turuilla ehdottaa Hailuodon varalautan siirtämistä seudulle lisäkapasiteetiksi. Sehän on lähes käyttämätön. Makaa laiturissa yli 95 prosenttia ajasta.

    VastaaPoista
  5. Eipä taija tuon rutakon syvvyys riittää. Häjintuskinhan sitä Luovosakkaan on tarpeeksi vettä kölin alla...

    VastaaPoista
  6. Jos haluttaisiin, niin kai siihen työn ajaksi jonkun pioneerisillan tai kalustosillan saisi välittämään osan liikenteestä? No tuskin halutaan.

    VastaaPoista
  7. Tilapäissillassa on se ongelma, että tie kulkee sillan länsipäässä Kalasataman rakennusten läpi ja huitelee jossain kymmenen metrin korkeudessa. Tilapäissilta voisi käydä aika kalliiksi, kun se vielä pitäisi laittaa mutkille kiertämään työmaa etelän puolelta.

    Tuossa kun on se metrosilta vieressä, paikka on ahdas.

    Eiköhän tuolle synny erilaisia luovia kiertoreittiratkaisuja. Jäämme odottamaan, että Viikintie muutetaan joukkoliikennekaduksi, jotta liikennettä ei siirtyisi sinne.

    VastaaPoista
  8. Halpa (sillan näkökulmasta) ja täysin helsingin liikennesunnittelun mukainen ratkaisu olisi että yksinkertaisesti kielletään autoliikenne sillalta. Kävely ja pyöräbaananahan se kestäisi vielä seuraavat 100 vuotta :P
    Jos nyt joku välttämtää haluaa saada autonsa tuon rännin yli niin paikalle voidaan hinata joku TVL:än vanhoista vaijerilossesita, eiköhän niitä loju ruostumassa jossain laiturin nokassa. Äkkiä sellaisen muuttaa kulkemaan töpselivirralla.

    VastaaPoista
  9. Vaikka Kulosaaren silta on 3+3-kaistainen, liikennettä ei kuitenkaan ole enää kuin se reilu 40 000 autoa vuorokaudessa. Sen perusteella mitä toisinaan sillalla ajan, ison osan ajasta riittää 1+1-kaistaa. 3+3-kaistan ratkaisu kuitenkin juontuu metroa edeltävältä ajalta. Ennustan tuosta siltatyöstä siis vähemmän hankaluuksia liikenteeseen kuin Kehä ykkösen siltaremonteista joitakin vuosia sitten, kun yli satatuhatta autoa vuorokaudessa ahdettiin 2+2-kaistaiselle tielle. Kulosaaren sillalla on kuitenkin metro vieressä toisin kuin kehällä.

    Uudelle sillalle tuskin edes enää tulee 3+3-kaistaa vaan 2+2-kaistaa ja ratikkakiskot Pasilan suuntaan.

    VastaaPoista
  10. Nollajokeria ei olla ainakaan kymmeneen vuoteen vielä rakentamassa. Uuden sillan suunnitelmissa huomioidaan varmasti raitiotien rakentaminen tulevaisuudessa, mutta tässä vaiheessa siihen tuskin tulee kiskoja.

    VastaaPoista
  11. "Kulosaaren sillan ja Lauttasaaren sillan tiedän, mutta mikä on komentosilta?"
    Touho Ankka jossain ankkistarinassa 80-luvun taitteessa.

    Touho siis tiesi sekä enemmän että vähemmän kuin ala-asteikäinen lukijansa.

    VastaaPoista
  12. "Vesille venosen mieli", Aku Ankka 21/1979.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.