7.10.2023

Kiinteistöinsinööri suunnittelee

Yksityisalueiden isännöitsijöillä, pihakyttääjillä ja muilla on usein kuvitelma siitä, että jokin Sääntö vahvistuu sillä, että laitetaan paikalle virallisen liikennemerkin näköinen lätty. Sillä sitten, onko lätty mitenkään sovelias asiayhteyteensä, on rajallinen merkitys järjestelyä rakennettaessa.

Otetaanpa case-esimerkki kauppakeskus Granista, Kauniaisista. Yhdelle pysäköintitasolle saavuttaessa on vastassa seuraava toteemi:


Ylimpänä on valvontamaksufirman kyltti. Sen alla on pysäköintiajan alkamisen ilmoittamisvelvollisuudesta ilmoittava lisäkilpi. Lisäkilpi ilman pääkilpeä vain ei ole lain mukainen ratkaisu.

Alempi onkin sitten mielenkiintoisempi. Kauppakeskuksen näkemyksen mukaan aluetta pitäisi kiertää vastapäivään. Merkin D2 nimi toki on "pakollinen kiertosuunta", mutta sen tieliikennelain mukainen tarkoitus on: "Merkillä osoitetaan ajoneuvolle sallittu ajosuunta ajoradalla liikenneympyrässä." 

Kyseessähän ei ole liikenneympyrä, ei tieliikennelain mukaisen kirjaimellisen määritelmän mukaisesti, eikä myöskään yleisen elämänkokemuksen nojalla. Mutta onpahan laitettu tuollainenkin merkki, kun on ihan kivan näköinen. Tai sitten varastossa ei ollut "pakollinen ajosuunta" -merkkiä tai kaikki hyllyssä olleet ehkä osoittivatkin vasemmalle.

Erilaiset ajokieltoviritykset ovat legendaarisia. Siirtykäämme Helsingin Munkkivuoreen, Ranskalais-suomalaisen koulun edustalle. 


Käsittelyssämme oleva liikennemerkkitoteemi on varsin perinteistä mallia: Jalkakäytävä-pyörätie-merkin alle on laitettu täysin asiaan kuulumaton merkki "huoltoajo sallittu". Asiallinen päämerkki olisi kieltomerkki, tässä tapauksessa kaiketi C2 Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty.

Huoltoajosta puolestaan on siitäkin säädöksensä. Kävelykatua koskevien säädösten lisäksi lisäkilven H25 kohdalla on mainittu seitsemän eri kriteeriä huoltoajolle. Yksikään niistä ei kata ajamista opettajien pysäköintipaikalle. 

Ja lopuksi jäämme pohtimaan, mikä ristiriita voisi pelastuslain 11 §:n nojalla olla kilven "Pelastustie" ja tielle asetetun puomin välillä.


1 kommentti:

  1. Mennään ohi tästä kirjoituksesta, mutta en malta olla kertomatta mielenkiintoisista kiertoliittymistä, joita näin entisessä EU:n jäsenvaltiossa, jossa on vasemmanpuoleinen liikenne. Niissä "keskisaareke" on vain pieni maalipläntti ja käytännön ajolinjat menevät surutta sen yli. Liittymän fyysinen rakenne ei juurikaan poikkea tavallisesta liittymästä, mutta väistämisvelvollisuuset saadaan tuolla järjestelyllä kiertoliittymän mukaisiksi.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.