24.1.2024

Piilonumerointia

Finna-palvelussa on tarjolla hämmentävä valokuva. Postimuseon kuvassa on ilmeisesti 1950-luvun postiauto Ivalossa kääntymässä katkaistulle Petsamon tielle. Viitan mukaan valtakunnanrajalle on matkaa 51,4 km. Kuva kaikesta päätellen on aikaisintaan vuodelta 1947, jolloin valtakunnanraja siirtyi lähemmäs Ivaloa, kun Jäniskosken-Niskakosken alue siirtyi "vapaaehtoisella" kaupalla osaksi Neuvostoliittoa.


Asiassa hämmentävää on, että valtakunnanrajalle osoittavassa viitassa esiintyy kantatien numero 83. 

Kun vuonna 1938 numeroitiin valtatiet ja A-luokan kantatiet, korkein numero oli 82. Vuonna 1973 annettiin Rovaniemen Sinetän ja Pellon väliselle tielle numero 83.

Numerointia on muutettu useaan otteeseen; siinä ei ole mitään uutta. Tässä Ivalon kantatiessä on kuitenkin se mielenkiintoinen seikka, että 1950-luvun kartat eivät millään tavalla osoita, että tie olisi luokitukseltaan kantatie.


Yleiskarttakirja 1950


Maanteiden yleiskartta 1952


Autoilijan tiekartta 1958


Topografikartta 1968. Tie on merkitty maantieksi

Kun numerointi ulotettiin 1960-luvun lopulla kolmi-, neli- ja viisinumeroisiin teihin, Ivalon–Akujärven–Raja-Joosepin tie sai numeron 968. Petsamon tien jäljelle jäänyt osuus Akujärveltä tien uuteen päätepisteeseen Virtaniemeen sai numeron 9681. Kun Raja-Joosepin tien uudelleenrakennus valmistui, tie nostettiin kantatieksi 91. Samalla Akujärven–Virtaniemen osuus sai numeron 969.

5 kommenttia:

  1. Minulla on sellainen muistikuva, että olisin jossakin 40-luvun loppuolen kartassa tai kuvassas nähnyt Kaamasen-Karigasniemen tien merkityn kantatieksi 84. Tästä joskus Sinulta kysyinkin eikä tuohon löytynyt varmuutta. Toisaalta se välihän on ollut alusta alkaen vuodesta 1938 vt4.

    VastaaPoista
  2. Vuoden 1938 nelostie kulki Ivalon kautta Petsamoon. Kaamasen-Karigasniemen tie oli kesken vuonna 1939 sodan syttyessä ja saksalaiset rakensivat sen valmiiksi. Myöskään tästä numerosta 84 ei tunnu olevan tietoa missään. Olisikovathan nämä 83 ja 84 olleet paikallisen tiemestaripiirin oma-aloitteisuutta, mene ja tiedä.

    VastaaPoista
  3. Niin, tietenkin nelostie meni Petsamoon. Tuli aamukiireissä vähän oiottua aikajanalla :)

    VastaaPoista
  4. Maanteiden yleiskartassa 1947, jossa jo valtakunnan rajakin oli nykyisen mukainen, kulki valtatie 4 edelleen Neuvostoliiton rajalle. Eli sillä perusteella kilometrien rajalle olisi pitänyt lyhentyäkin jo ennen kuin numero on vaihtunut tai jäänyt pois.

    VastaaPoista
  5. Painettujen karttojen pohjalta on aika vaikeaa tehdä johtopäätöksiä täsmällisistä tapahtuma-ajoista. Itse kartoitustyö on saatettu tehdä vuosia aikaisemmin ja muuttunut tilanne on sitten saatettu tehdä jopa päällepainatuksella. Petsamon ja Porkkalan osalta taidettiin ensimmäiset uuden mallin mukaiset kartat tehdä rouhaisemalla vanhoista painolevyistä pala pois.

    Alueen hallinnan siirto tapahtui 18.4.1947 ja rajan piti olla merkittynä maastoon 1.10.1947 mennessä.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.