1.12.2025

92 liikennevirhemaksun ratsia

Marraskuun alkupäivinä Espoon poliisi sai merkittävästi tilkityksi mahdollisia aukkoja suoritetavoitteissaan. Kehä kakkosella jaettiin 92 liikennevirhemaksua. Asiasta haastateltu poliisi pitää suoritusta ennätyksellisenä: ei muista, että yhdessä ratsiassa olisi moista määrää lappuja kirjoitettu.

Syynä on ajoneuvolla ajo kielletty -merkin noudattamatta jättäminen, vaikka uutisointi bussikaistasta yleisesti puhuikin.

Kyse on Suurpellon pohjoisesta eritasoliittymästä, jota newspeakiksi Lukusolmuksi kutsutaan. Pohjoiseen kuljettaessa on ramppi, jossa on linjan 544 bussipysäkki.


Kehä II on herkkä ruuhkautumaan iltapäivisin ja minä itse aina ensin -väki on ottanut rampin ohitusreitikseen. Ramppi on keskimääräistä paremmin merkitty ja siihen ei kyllä vahingossa aja.



Tällä kertaa oikaisu kääntyi maksulliseksi. 70 euron mukaan laskettuna bruttotuotto oli 6440 euroa. Siinä poliisi tuntipalkoille pääsee.

Kehä II:n ruuhkautuminen pohjoisen suuntaan on merkillinen ilmiö. Oikeanpuoleinen kaista jatkuu suorana ramppina Turunväylälle itään, jossa ei iltapäivisin juuri tukoksia ole ja nopeusrajoituskin nousee sataseen. Mitään esteitä siis ei ole tiellä.


Jonoteoriaa tuntevat osaavat kyllä kertoa syyn: slalomautoilu. Hölmöt kaistanvaihtamiset eivät nopeuta etenemistä muutaman kilometrin pätkällä kuin sekunteja minuuttien sijaan ja kun tie on täynnä, jokainen vaihto aiheuttaa shokkiaallon ja haitariliikettä. Kun sitten vielä oikealta tulee autoa jatkuvalla syötöllä, ei oikeankaan kaistan liikenne solju, vaan pumppaa edestakaisin. Etenemisen kannalta bussirampin kautta koukkimalla saavutettu hyöty on enintään nolla.

1 kommentti:

  1. Loppupelissä koko Suurpellon rakentaminen liittymän kanssa oli erikoinen ratkaisu. Sekä Suurpelto että Kehä II ruuhkautuivat huonojen kulkuyhteyksien päähän. Kielletyllä rampilla taitaa jopa olla kaistan jatkuvuus, liikennemäärät tuskin mitään käyttöä enää ruuhka-aikana sallivat. Lopputulos on ruuhka ja isohko kerätty määrä sakkorahoja. Kehä II on verrattain lyhyt ja kapea tie 100 km/h rajoitukselle.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.