Tienpitäjän hyvää tarkoittavat järjestelyt saattavat joskus mennä ns. metsään, koska liikennemerkkeihin liittyvät kaikki säädökset mitä ilmeisimmin eivät ole tuttuja.
Tällä kertaa mainesanoja saavat kaksi järjestelyä Helsingin seudulta.
Leppävaarassa Alberganesplanadilla Sokerilinnantien ja Leppävaarankadun välissä on liikennemerkki "pysäyttäminen kielletty". Mutta mitä merkki todellisuudessa kieltää?
Tieliikenneasetuksen mukaan merkki ei koske asetuksen mukaista pysäyttämistä linja-autopysäkille. Tässä tapauksessa linja-autopysäkki alkaa heti merkin jälkeen. Merkin vaikutus siis keskeytyy muutaman kymmenen sentin päässä merkistä.
Linja-autopysäkin ja sen jälkeen olevan suojatien väliin ei jää autonmitan verran pysähtymistilaa. Ja siinähän on pysäyttämiskielto jo tieliikennelain perusteella jo muutenkin.
Suojatien jälkeen puun kohdalla on autonmitan verran vapaata kadunreunaa. Sen jälkeen on porttikäytävä, jonka takana pysäyttäminen kielletty -merkin vaikutusalue päättyy pysäköintialue-merkkiin.
Kuvamme pysäyttäminen kielletty -merkki siis käytännössä kieltää pysäyttämisen suojatien jälkeisen puun ja sen takana olevan porttikäytävän kohdalla, ei muualla.
Toinen esimerkkimme on Helsingin Hämeentieltä. Lopputulos on jotain aivan muuta kuin tienpitäjä on tarkoittanut, sarjassamme mielettömyyksiä.
Tien reunassa on lyhyt alue, jossa sallitaan reunakiven oikealle puolelle pysäköinti. Pysäköinti on maksullista säädettynä aikana.
Mutta mitä merkillistä tapahtuukaan jonkin matkan päässä?
Tienpitäjän tarkoituksena on ollut ilmoittaa, että rotvallin oikealle puolelle pysäköinti päättyy tähän, koska alue kapenee. Valitettavasti vain tienpitäjä on laittanut paikalle merkin, joka kieltää pysäköinnin ainoastaan reunakiven oikealla puolella. Merkkiä luetaan niin, että sen jälkeen sijaitsevalla parin autonmitan osuudella pysäköinti on sallittu maksutta, aikarajoituksetta ja kaikkina aikoina. Se ei varmaankaan ollut tarkoitus, koska kyseessä on yksi kaupungin raskaimmin liikennöityjä linja-autokaistoja.
Jos tuota lisäkilpeä ei olisi, tarkoitus olisi selvä: Tässä ei pysäköidä, ei ajoradalla eikä sen ulkopuolella.
Itse asiassa tieliikenneasetuksen tarkoitus on ollut sanoa, että lisäkilpeä ei käytetä pysäköinti kielletty -merkin yhteydessä, vaan ainoastaan pysäköintialue-merkin. Asia täsmennetään Tiehallinnon yleisohjeissa liikennemerkkien käytöstä. Nämä ohjeet on annettu tieliikenneasetuksen nojalla ja ne sitovat tienpitäjää yhtä lailla kuin tieliikennelaki ja -asetus.
Albergan Esplanadi remontoitiin kulunena kesänä juuri tältä puolelta. Mainitsemaasi merkkimokaa ei pitäisi enää olla.
VastaaPoistaJärjestely on periaatteessa muuttumaton. Pysäköintialue-merkki on tuotu puun ja suojatien väliin, eli pysäyttäminen kielletty -merkin vaikutusalueen pituus on yhteensä vajaa metri. Tuloksena on siis alkuperäistä mielettömämpi ratkaisu.
VastaaPoista