Lukijamme sai taannoin innostuksen "Oulun kehätietä" käsitelleestä artikkelista ja intoutui miettimään vaihtoehtoisia reittejä Porin ja Kiteen välillä. Ja niitähän löytyi.
Tietotekniikan historian suurmiehiä oli alkuaikojen pioneeri, hollantilainen matemaatikko Edsger W. Dijkstra. Hänen nimensä on jäänyt elämään "Dijkstran algoritmissa", joka on tehokas menetelmä löytää paras reitti paikasta toiseen. Dijkstran työn varaan on tehty paljon uusien menetelmien kehitystä vuosikymmenien aikana, mutta useimmissa reitinlaskentajärjestelmissä se on jossain muodossa konepellin alla.
Mutta sen enempää Dijkstra kuin seuraajatkaan eivät ole löytäneet yhtä kriteeriä eikä tietenkään ratkaisua siihen kysymykseen, mikä on toiseksi paras reitti. Eikä siihen vastausta olekaan. Tietyön kiertämiseen tarkoitettu kiertotie on aivan eri asia kuin matkailijan hamuama reitti nähdä uusia maisemia.
Erilaisia menetelmiä on kehitetty paljon ja niistä on kirjoitettu väitöskirja jos toinenkin. Erään tukevahkon saksalaisen väitöskirjan innoittamana Teillä ja Turuilla on tehnyt kokeiluja suomalaisella Digiroad-aineistolla. Kokeiluväleinä, kuinkas muuten, Pori-Kitee ja sen lisäksi Helsinki-Rovaniemi.
Useat menetelmät toimivat siten, että kun yksi reitti laskettu, aineistosta poistetaan jollain kriteerillä tieosuuksia, ja jäljelle jääneistä taas haetaan paras reitti. Tätä toistetaan, kunnes haluttu määrä reittejä on plakkarissa.
Teillä ja Turuilla kokeili kuitenkin sakkomenetelmää: Jokaiselle käytetylle tieosuudelle annetaan jollain menetelmällä sakko. Kun sakkoa kertyy riittävästi, algoritmi löytää paremman vaihtoehdon jotain toista kautta. Jos lähelläkään ei ole kunnollista vaihtoehtoa, rapsakastikin sakotettu reitti kelpaa. (Poistomenettelyhän saattaa olla riskialtis, ellei olla huolellisia. Jos lähdetään Helsingin Erottajalta ja joka kierroksella yksi kaduista poistetaan aineistosta, neljännen kierroksen jälkeen matka päättyy siihen paikkaansa, koska kadut loppuvat.)
Käytetyssä menetelmässä annetaan sakkoa kertomalla tieosuuden "kustannus" luvulla f, joka saadaan varsin yksinkertaisesta kaavasta
f = A + B ((cos(x)+1)/2)
A, B ja C ovat mallin parametreja, joita säätämällä saadaan painotetuksi eri asioita. Muuttuja x kertoo, missä kohtaa reittiä ollaan: alussa x=-π, lopussa +π ja muualla jotain siltä väliltä. Mitä suurempi on parametrin C arvo, sen jyrkemmin painotetaan reitin keskiosaa.
Seuraavassa joitain tuloksia. Paremmuusjärjestys on musta, punainen, sininen, vihreä, ruskea, pinkki, harmaa, purppura. Kullakin valitulla parametrijoukolla on laskettu kahdeksan reittiä. Reittivalintojen painotus perustuu teiden nopeusrajoituksiin.
Pori-Kitee
A=1,5, B=0: Jokaisen kuljetun tieosuuden kustannus kerrotaan luvulla 1,5.
A=1,5, B=1,5, C=1: Reitin päissä sallitaan saman tien käyttö helpommin, mutta keskellä siitä sakotetaan. Pienempiä teitä valikoituu ajettavaksi.
A=3, B=-1,5, C=1: Päinvastoin kuin edellä: Reitin päissä sakotetaan ankarasti, mutta keskellä ollaan armeliaampia. Hajonta suurta, Helsingin nurkillakin käydään.
A=1,2, B=3,8, C=10: Kerroin on varsin lievä muuten, mutta keskivaiheilla varsin lyhyellä matkalla se nousee jyrkästi lukuun 5 asti. Jonkin verran tiiviimpi kuin edellinen.
Helsinki-Rovaniemi
Helsingin ja Rovaniemen välillä ei ole Päijänteen kaltaista estettä poikittain reitillä. Tässäkin reitit poikkeavat toisistaan varsin paljon.
A=1,5, B=0: Jokaisen kuljetun tieosuuden kustannus kerrotaan luvulla 1,5. Nopein reitti on nelostie, mutta 200 kilometrin kokonaispituuden eron sisään mahtuu monta mielenkiintoista reittiä.
A=1,2, B=3,8, C=10: Kerroin on varsin lievä muuten, mutta keskivaiheilla varsin lyhyellä matkalla se nousee jyrkästi lukuun 5 asti. Pinkki ja Purppura ovat lähteneet reiteille, jotka eivät ole aivan tyypillisiä Helsingin ja Rovaniemen välillä.
Reitit leikkaavat toisiaan monessa paikassa. Näistä palasista saa jo melkoisen monta yhdistelmää.