Suunnitelma on jalostunut niin, että 2040-luvulle ajoittuvassa pitkän tähtäimen suunnitelmassa, maakuntakaavassa, tilanvaraus on osoitettu sekä tälle oikaisulle, että Tampere-Pirkkala-lentokentältä nykyiselle kolmostielle ulottuvalle itä-länsisuuntaiselle yhteydelle, joka kulkee nimellä Kehä 2.
Suunniteltu kolmostie (punainen) ja Kehä 2 (sininen)
Yleissuunnitelma on tekeillä ja siinä tullaan ratkaisemaan tarkempi linjaus Lempäälän, Tampereen ja Pirkkalan välisen metsäalueen sisällä. Joka tapauksessa tie haarautuisi nykyisessä Puskiaisten liittymässä (37) ja yhtyisi nykyiseen kehätiehen liittymien 43 ja 45 välissä. Kehä 2 yhtyisi Sääksjärven-Hervannan tien jatkeeksi, eli Hervannasta syntyisi suora yhteys lentokentälle. (Siihen varmaankin saataisiin rakennetuksi myös ratikkalinja.)
Se sitten, koska tietä ruvetaan rakentamaan, jos koskaan, onkin sitten oma juttunsa.
Mutta entäpä vaikutus numerointiin?
Jos nyt Tampereen numeroinnissa on säätämisen makua: Ylöjärven ja Santalahden välinen osuus entistä kolmostietä on järjestetty numerolle 65. Keskustasta etelään kulkeva moottoritie on puolestaan yhdystie 3495. Kehätie oli ennen koko mitaltaan 60, mutta numero katosi, kun valtatiet 3 ja 9 reititettiin kehätien kautta. Nyt Pirkkalan ja Spagetin välinen osuus jää numerotta, ellei olla tarkkana. Jospa jatkettaisiin kantatietä 65 aina uuteen liittymään 44 saakka? Jos ei muuta, niin saataisiin kehätie numeroiduksi kolmella eri numerolla!
Kantatien 65 jatke uuteen Pirkkalan haarautumaan asti
Saattaa jopa toteutua. Pirkanmaa on pärjännyt melko hyvin taistossa liikennerahoista, s.o. siellä on pääkaupunkiseudun jälkeen parhaat "siltarumpupoliitikot"
VastaaPoistaHuomautettakoon, että mielestäni tierahat Pirkanmaalla ovat menneet tarpeeseen.
En tiedä, kuinka tosissaan kirjoituksessa tehdyn numerointiehdotuksen kanssa oltiin, mutta miksi ei vain siirretä valtatietä 12 kehätielle ja jatketa valtatietä 11 Nokian moottoritietä pitkin lähemmäksi keskustaa? Silloin kaupungin kautta kulkevat tiet kulkisivat ohikulkut(ie|ei)tä ja kaupunkiin päättyvät tiet päättyisivät keskustaan (tai ainakin keskustan lähistölle), niin kuin muissakin kaupungeissa on tapana. Nythän Tampereella tilanne on valtateiden 11 ja 12 osalta juuri päinvastoin: valtatie 11 ei itse asiassa taida virallisesti Tampereelle asti yltääkään ja valtatie 12 taas kulkee lähes keskustan vierestä. Lisäksi enpä usko, että kovinkaan moni Rauman tai Porin suunnasta Tampereen kautta Lahden suuntaan jatkava valtatien 12 nykyistä reittiä ajaa.
VastaaPoistaEhdottamassani mallissa Paasikiventie, Kekkosentie ja Teiskontie toki menettäisivät päätietason numeroinnin (riippuen toki siitä, kuinka pitälle 11 tai 65 numeroitaisiin) eikä nykyinen 3495 edelleenkään sellaista saisi, mutta olisiko tämä suuri ongelma? Yleensähän ohikulkutien ja keskustan linkittävät tiet tuppaavat olemaan seututeitä, yhdysteitä tai katuja, elleivät sitten satu olemaan osa kyseiseen kaupunkiin päättyvää tietä.
Vt 12 on reititetty ihan tarkoituksella nykyistä reittiä, jotta Tampereen rantatunnelille saatiin ja vielä tuleville eritasoliittymille saadaan isompi valtionosuus. Siinä Pirkanmaa on onnistunut tielobbauksessaan.
VastaaPoistaYleisesti Pirkanmaalla on kyllä takamatkaa tiehankkeissa. Hämeenkyrön ohitustie saadaan onneksi käyntiin, mutta vt 9 Tampereelta Suinulaan on odottanut rahoitusta jo vuosikymmeniä ja on yksi koko maan ruuhkaisimpia yksiajorataisia valtatieosuuksia.