Teillä ja Turuilla on aiemmin kahdessa artikkelissaan Stonehenge Revisited ja Saamarin isoja kiviä esitellyt suunnitelmaa viedä valtatie A303 Stonehengen muistomerkkialueen alitse tunneliin. Suunnitelman etenemisen tie on ollut kivinen ja uusia näytelmäkohtauksia on esitetty.
Lyhyesti: Nykyinen tie kulkee läheltä kiviä, liikenteen volyymi on suuri, tunnelia on vastustettu muun muassa liian lyhyenä ja liian lähellä muistomerkkiä kulkevana. Pelissä on myös Unescon maailmanperintöstatus.
Kohta edellisen artikkelin jälkeen asia eteni oikeusistuimeen nimeltään High Court, virallisesti Her Majesty’s High Court of Justice in England, ja siellä osastoon nimeltään Queen's Bench Division. Kuningattaren penkillä käsitellään sellaisia asioita, joita Suomessa tyypillisesti viedään hallinto-oikeuksiin. Jos hallitsijaksi vaihtuu miesoletettu henkilö, kuten Kalle, päivitetään myös tuomioistuimen nimi.
Hankkeelle tuli tyrmäys. Ja osapuilleen saman tien Sumujen Saarten tienrakentajaorganisaatio Highways England ilmoitti jatkavansa hankkeen edistämistä. Termi "re-determination" on laitettu lainausmerkkeihin myös monessa sikäläisessä lehdessä, mikä ehkä indikoi jonkinlaista yllättyneisyyttä.
Jaa että kuinka?
Kyseisen oikeusasteen tuomarit kantavat erilaisia arvonimiä ja heitä kutsutaan tittelillä Mr/Mrs/Ms Justice. Tällä kertaa työvuorossa oli Mr Justice Holgate. (On tuolla etunimetkin, David John.) Mr Justice päätöslauselmassa esitti, että liikenneministeri ei olisi saanut päättää tällaisesta asiasta niiden papereiden nojalla, jotka Highways England oli hänelle jättänyt.
Niinpä Highways England keksi, että tehdään paremmat paperit. Siellä on kaiketi väkeä, jotka eivät pelkää otsanahan rustottumista pään seinään hakkaamisesta.
Sikäläinen kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö päätti loppusyksystä, että Mr Justice Holgaten ratkaisusta ei valiteta korkeimpaan oikeusasteeseen.
Helmikuun lopulla Highways England sitten lähetti uudet paperit liikenneministerin luettavaksi, josko niiden perusteella nyt olisi mahdollista tehdä päätös. Brittien oikeusjärjestelmää [luojan kiitos] tuntematta on mahdotonta tietää, kuinka moneen kertaa asia on mahdollista kierrättää kuningattaren penkin kautta. Luulisi tuosta maalinkin kuluvan.
(Tämä Euroopan suurimman ulkomuseon asioita käsittelevä hengentuote on järjestyksessään 900. vuonna 2008 alkunsa saaneen Teillä ja Turuilla -blogin artikkeli.)
Tunneloitaessa A303:n taso nousisikin kertaheitolla - kuvan perusteella siitä tulisi 2+2 -kaistainen. Stonehengen tienoilla tiellä on nykytilanteessa kiertoliittymiä, mikä selittää sen ruuhkautumista.
VastaaPoistaJos mennään vähän aiheesta sivuun, niin Yhdistyneessä Kuningaskunnassa hankkeiden kaatuminen oikeusistuimissa tai jopa rakentamisen aikana tuntuu olevan turhan yleistä. Lontoon seudulla oli alkuvuoteen asti käynnissä useiden moottoriteiden muuttaminen "Smart Motorwayksi", jossa muuttuvien nopeusrajoitusten lisäksi piennar muutetaan ajokaistaksi. Teille rakennetaan tutkajärjestelmä, joka tunnistaa uloimmalle kaistalle pysähtyneen ajoneuvon 20 sekunnissa ja liikenteenohjauskeskuksesta voidaan sitten sulkea uloin kaista kaistakohtaisilla opasteilla. Mitään halpaa hupia tuo ei ole, esim. M4:llä 8 liittymävälin pituisen operaation kustannusarvio on 848 miljoonaa puntaa. Nyt britit ovatkin huomanneet, ettei järjestely olekaan ehkä turvallinen, ja rakenteilla olevat hankkeet on 12.1.2022 tehdyllä päätöksellä pistetty jäihin.
Britit eivät noita rakentaessaan toimi kuten Suomessa, jossa yleensä suljetaan yksittäisiä kaistoja tai isompien töiden aikana ohjataan liikenne vain toiselle ajoradalle, vaan britit tykkäävät sulkea moottoritien kokonaan viikonloppuisin rakennustöiden ajaksi. Rinnakkaistiet ovat usein täynnä maankäyttöä sekä mm. liikennevaloja ja kiertoliittymiä, joten ruuhkat on paikoittain hurjia.
Onnea 900. blogipostauksen johdosta ja kiitos mielenkiintoisista lukuhetkistä. Toivottavasti saamme nauttia näistä vielä pitkään.
VastaaPoistaOnnittelut tasaluvista! Näitä on mukava lukea.
VastaaPoista