Sillalle oli jo vuonna 2015 uusimissuunnitelma, mutta homma pitkittyi. Asia ratkesi kuin itsestään, kun sillasta rupesi varisemaan betoninpalasia. Loppujen lopuksi sillan kansi putosi laakereiltaan ja suljettiin saman tien.
Sillan jäänteet räjäytettiin marraskuussa 2021. Nyt ovat saksalaiset ylittämässä itsensä: Sillan eteläinen puolikas on valmistumassa ja se on tarkoitus avata liikenteelle näinä päivinä. Oikeastaan se piti avata jo 18.11, mutta tämä aikataulu ei toteutunut.
Kaksi vuotta on kuitenkin huippunopea aika Saksassa.
Toisen puolikkaan luvataan olevan valmiina vuonna 2025.
Kustannusten hallinnassa on otettu mallia suomalaisesta julkisesta rakentamisesta. Vuonna 2015 hanke myytiin poliitikoille 35 miljoonan euron hintalapulla. Ensimmäinen urakkasopimus allekirjoitettiin vuonna 2018 ja hinta tuolloin oli 85 miljoonaa. Tämän hetken kustannusarvio on 220 miljoonaa euroa.
Budjetin kuusinkertaistuminen kyllä rikkoo jo "suomalaisen käytännön" rajat. Minä aloittaisin moisesta kyllä jo petostutkinnan.
VastaaPoistaKai tuossa on päätetty nopeuttaa hanketta hinnalla millä hyvänsä. Lisäksi kustannustaso on varmaan noussut Saksassa suunnilleen yhtä hulvattomasti kuin Suomessa.
VastaaPoistaSaksalaisittain on kyse poikkeuksellisen nopeasta toiminnasta. Esimerkiksi Leverkusenin silta Reinin yli suljettiin raskaalta liikenteeltä 2014, korjaustyöt aloitettiin 2017, vuonna 2023 valmistui ensimmäinen ajorata ja toisen on ilmoitettu valmistuvan 2027.
VastaaPoistaWeisbadenin tapauksessa hintaa on varmaankin nostanut se, että sillan annettiin vuosikausia rapautua, vaikka sen surkea kunto tiedettiin. Tosin seudulla tiedetään kertoa myös, että noin 20 miljoonaa on säästetty sillä, että vanha silta räjäytettiin eikä pilkottu nätisti pala kerrallaan.