Tilastonikkarit tunnetusti hakevat erilaisia ilmiöitä ja analysoivat niitä. Yksi tilastonikkarin arkkityyppi on urheiluselostaja: Niilo Oskari Hääppönen on tehnyt historiaan, koska hän on ensimmäisenä savolaisena tehnyt kahdessa peräkkäisessä kolmannen divisioonan ottelussa maalin vierasottelun lisäajan ensimmäisellä puoliskolla etäisyyden kotikentältä ollessa yli 200 kilometriä!
Tilastonikkarit ovat myös tutkineet Suomen tieverkkoa ja listanneet lyhyimpiä moottoriteitä.
Kriteerinä tietenkin on moottoritie-liikennemerkin sijainti.
Mutta alkaako moottoritie moottoritie-merkistä? Siinäpä vasta kysymys.
Tieliikennelaki toteaa merkeistä E15 (moottoritie) ja E16 (se päättyy) seuraavaa:
Merkkien E15 ja E16 rajoittamalla alueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä.
Sanamuodosta voisi päätellä, että rampin, siis liittymis- ja erkanemistien, ei välttämättä tarvitse kuulua moottoritiehen. Kyse on siis analogiasta tunneli-merkin kanssa: Se kertoo, että tiellä on voimassa tunnelia koskevat säännöt ja säännöt voivat koskea muutakin tietä kuin itse tunnelia. Vinkki Helsingin kaupungille: Kadulle voi yhdellä liikennemerkillä merkitä sekä pysäköinti- että U-käännöskiellon merkitsemällä katu tunneliksi.
Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä hieman täsmentää asiaa:
Merkkiä [E15 ja E16] saa käyttää vain tiellä, joka on liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) mukaisesti tiesuunnitelmassa määrätty moottoritieksi.
Seuraavaksi käännymme auktoriteetin eli Digiroadin puoleen. Lyhyimmäksi moottoritieksi on mainittu muun muassa valtatie 15. Mutta kuinka ollakaan, Digiroadissa ei ole metriäkään valtatietä 15 merkittynä moottoritieksi.
Tutkitaanpa asiaa tarkemmin. Aloitetaan Espoosta.
Kun joitakin vuosia sitten kehäykkösen valtava tunnelointiurakka Keilaniemessä oli valmistumassa, paikalle tuotiin kehälle ohjaavat uudet vihreät viitat. Tie on liikennemerkein merkitty moottoritieksi noin 1200 metrin matkan Länsiväylästä pohjoiseen.
Kehäykkönen haarautuu Länsiväylästä Tapiolan kohdalla. Puutarhakaupungin rakennuskantaa vasemmalla.
Digiroad on kuitenkin sitä mieltä, että tiellä 101 ei ole moottoritietä. Sen sijaan Digiroad kertoo moottoritieksi merkityn tieosuuden olevan tyyppiä 2, eli "moniajorataisen tien osa, joka ei ole moottoritie".
Olemme siirtymässä moniajorataisen tien osalle, joka ei ole moottoritie.
No entäpä se 15? Tie liittyy valtatiehen 7 trumpettiliittymällä ja moottoritiemerkki on tien 15 puolella kohdassa, josta ei enää pääse kuin moottoritielle. Sinänsä täysin loogista. Myös kyseinen tieosuus on Digiroadissa moniajorataisen tien osa, joka ei ole moottoritie.
Olemme siirtymässä moniajorataisen tien osalle, joka ei ole moottoritie ja jossa on kulkusuunnassa vain yksi kaista.
Mutta onko tästä säännöksi? Eipä näytä olevan. Kakkostie päättyy Vihdissä ykköstiehen trumpettina, kuten on tapana. Myös tässä viimeinen poistumismahdollisuuden jälkeinen osuus on merkitty moottoritieksi.
Mutta mitä sanoo Digiroad? Nytpä tyyppikoodi ei olekaan 2, vaan 4 eli moottoriliikennetie!
Moottoriliikennetie alkaa.
Ei kovinkaan kaukaa löydämme seuraavan trumpetin. Lohjalla tie 25 Hangosta ohittaa Vesitornin laajan liikenneympyrän ja lähestyy 1200 metrin päässä luuraavaa ykköstietä. Moottoritien merkit ovat heti rinkulan jälkeen. Onko nyt Digiroadin mielestä tien tyyppi 2 vai 4?
Ei ole, ei. Se on 1, eli moottoritien osa! Digiroad siis vastaa tässä tapauksessa liikennemerkkejä.
Moottoritie alkaa.
Jos tie merkitään moottoritieksi, mutta sen moottoritieksi merkitsemistä tietä kuvaavaan tietokantaan vältellään, siihen on todennäköisesti jokin syy. Teillä ja Turuilla on kiinnostunut kuuntelemaan.