14.2.2022

Tienoikaisua

Valtatietä 8 Kokkolan ja Oulun välillä on aiheellista pitää eräänlaisena sodanjälkeisen panostuksen symbolina. Mäet ja pellonnurkat kiertävistä vaatimattomista maanteistä luotiin muutamassa vuosikymmenessä aivan toista tasoa oleva tieverkko. Siihen nähden, että ollaan maastonmuodoiltaan tasaisella Pohjanmaalla, vanha tie on ollut melko käsittämättömän mutkainen.

Vuoden 1940 Suomen tiekartassa Oulun ja Raahen välimatka oli 91,4 km. Raahesta Kokkolaan oli 145,4 km, yhteensä siis 237 km. Nykyisin Oulun-Kokkolan välillä kasitien viitoituksessa lukujen summa 197–199 kilometriä, eli jonnekin on kadonnut lähes 40 kilometriä.


Oikaisu Raahe-Liminka

Lähes puolet matkan lyhenemisestä johtuu suuresta tienoikaisusta Limingasta lähes viivasuoraan Revonlahden kautta Raaheen. Tämä lyhensi matkaa 76 kilometriin eli 15 kilometriä. Siikajoki ja Lumijoki jäivät valta- ja kantatieverkon ulkopuolelle.

Jo 1950-luvun alkupuolella oikaistiin ratkiriemukkaimpia mutkia. 1950-luvun puolenvälin tienoon peruskartat näyttävät kilometripylväiden matkojen summaksi 234 km, eli kovin paljon nämä eivät vielä vaikuttaneet.

Koko osuus oli oikaistuna 1960-luvun loppuun mennessä lukuun ottamatta Vitikan-Ruotsalon-Marinkaisten osuutta Kaarlelassa, Kälviällä ja Lohtajalla. Tämä rakennettiin samassa yhteydessä 1970-luvun alkupuolella kuin läntisin osuus tuolloisesta kantatiestä 85, nykyisestä valtatiestä 28. Ruotsalon kautta kulkevaa tietä oli oikaistu 1950-luvulla, eikä se siksi ollut niin kiireellinen. Tietä on sittemmin parannettu ja paikoin oikaistukin.

Loput noin 40 kilometristä syntyy isoista ja pienistä oikaisuista: Niin elefanttikin syödään, pala kerrallaan. Katsellaanpa seuraavassa yksityiskohtia. Nykyinen tielinja on karttoihin merkitty vihreällä sillä tarkkuudella kuin vanhan kartan tarkkuus (ja skannauksen huolellisuus) tekee mahdolliseksi.

Ruotsalon ja Lohtajan oikaisut lyhentävät matkaa noin kuusi kilometriä


Rahjankylän lenkin oikaisu Himangan ja Kalajoen välillä lyhentää matkaa noin viisi kilometriä.

Lyhyellä matkalla useita 90 asteen mutkia. Vitikka, Kaarlela (Kokkola)

Ruotsalo, Kälviä (Kokkola)


Jännä 145 asteen mutka. Roukala, Kalajoki


Kalajoella Isosillan ja valmistuminen vuonna 1957 ja uusi tielinja lyhensi matkaa noin kaksi kilometriä.


Vekkuleita shikaaneja oikaistu. Kalajoki.


Yppäri, Pyhäjoki

Parhalahti, Pyhäjoki


Järvelänjärvi, Saloinen (Raahe)

2 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Raahe-Liminka oikaisussa näkyy kaarre Värminkoski-Tikkaperä -kohdalla. Tuo kaarre taidettiin tiehen tehdä ihan vain sen takia, että kohtauskulma rautatien kanssa saatiin jengoilleen. Tästä kaarteesta oli liikennemäärien lisääntyessä yllättävä, kuolettavakin seuraus. Kaarre on loiva ja ennenkaikkea pitkä. Sitä ei edes pane merkille, ellei satu rekan perään. Kaikilla ei maltti riittänyt, kun kaarre vain jatkui ja jatkui ja näkyvyyttä oli kuitenkin jonkinverran. Ja sitten tuotiin pappia... Nykyisellään siinä on ohituskaistat.

Olli H. kirjoitti...

Tuota kohtaa olen itsekkin ihmetellyt muutaman kerran. Rautatie ehti ensin.
Mitä tuon oikaisuun tulee niin ~500m voisi hyvällä tuurilla saada pois tuolta tien pätkältä.
Mitä se ajansäästönä liikenteelle tarkoittaisi, satasen rajoituksella, noin 18 sekunnin ajansäästöä matkanteossa. Ei paljoa mutta raskaalle liikenteelle sekin on jo jotain.

Raahe-Liminka väli voisi modernissa maailmassa olla nopeusvapaa moottoritie(ei hirmeemmin asutusta taikka muuta infraa tien reunoilla, paitsi tietenkin Revonlahti) mutta ei tässä maailmassa koska liikennettä ei ole tarpeeksi.