8.10.2024

Käräjäoikeus ja sianruhot

Teillä ja Turuilla on vuonna 2018 esitellyt artikkelissa Tunnelia tunnelin sijaan Norjan hanketta uudistaa E6-tien linjaus Leirfjordenissa napapiirin pohjoispuolella.



Hanke on päässyt nyt tarjousvaiheeseen. Noin 50 kilometrin mittainen hanke on jaettu kolmeen urakkaan: karkeasti eteläosaan, pohjoisosaan ja siltaan.


Ja sitten kuuluu kummia. Yksi eteläosan rakentamisesta kiinnostuneista oli italialainen Itinera. Se on käytännössä italialaisten yritysten yhteenliittymä, joka teettää työt eri maista tulevilla alihankkijoilla. Tanskasta saatujen tietojen perusteella Norjan Tiehallinto sulki Itineran kilpailusta, mistä Itinera tietenkin valitti. Taannoin Oslon käräjäoikeus julisti tuomionsa, jonka mukaan Tiehallinnolla oli vahva oikeus päätökseensä. Itinera joutuu maksamaan runsaat 100 000 euroa oikeudenkäyntikuluja.

Mistä on kyse?

Tanskalaiset vinkkasivat Itineran vaikeuksista. Firmalla on Tanskassa menossa kolme massiivista rakennushanketta: Storstrømin suuri rautatie- ja maantiesilta  sekä Odensen ja Køgen uudet yliopistosairaalat. Storstrøm on yli kaksi vuotta myöhässä ja Odense vähintään neljä, mutta Køge on osapuilleen aikataulussa, ellei peräti edellä. Siltaprojektiin on valtio joutunut antamaan lisärahoitusta satojen miljoonien kruunujen edestä.


Storstrømin siltatyö

Aikatauluhankkeet eivät kuitenkaan ole syynä Norjan antamalle punaiselle kortille, vaan sellaiset seikat, joille ei edes ole vakiintunutta suomenkielistä termiä: "Social Dumping" ja "Wage Theft". Norja taannoin kriminalisoi palkkavarkauden, eli alle työehtosopimusten olevat palkat.

Eritoten Odensen työmaan alihankkijat ovat toistuvasti jääneet kiinni rikkomuksista. Portugalilainen alihankkija maksoi näennäisesti asianmukaisia palkkoja, mutta työläiset joutuivat maksamaan osan takaisin kotimaahan palattuaan. Erityistä huomiota on nostattanut romanialaisen alihankkijan palkanmaksumenetelmä. Sopimuksen kuului ylöspito ja ateriat. Firma oli eräänä aamuna kipannut työntekijöiden parvekkeelle kolme neljään osaan leikattua sianruhoa ja ilmoittanut, että popsikaa tuosta.

Siltatyömaalla taas on jääty kiinni väärennetystä tuntikirjanpidosta ja myös työaika-asiakirjojen allekirjoitusväärennöksistä.

Norja ilmoitti, että se ei halua rakennus- ja tietyömailleen moista menoa ja sulki Itineran kilpailusta. Vielä ei tiedetä, onko asiassa viimeinen sanottu. Jos Oslon käräjäoikeuden kanta pitää, asiasta saattaa syntyä merkittävä ennakkoratkaisu työehtojen polkemisesta alihankintaketjutuksen avulla.

Ei kommentteja: