6.2.2022

Tietoa

Case-esimerkki tiedon hakemisesta. Silmiin on Väyläviraston sivuilta sattunut tieto kuulutuksesta, joka koskee nelostien Oravakiven tienoon tiesuunnitelmien esilläoloa. Lähdetäänpä seikkailemaan tietoverkossa.

Vaihe 1. Lähdetään liikkeelle Väyläviraston sivustolta.


Vaihe 2. Seuraavaksi pääsemme otsikosta itse artikkeliin, joka ei kuulutus, vaan ilmoitus, että ELY-keskuksen sivuilla on kuulutus.


Vaihe 3. Linkki ei tietenkään vie asianomaiseen kuulutukseen, vaan ELY-keskuksen kuulutusten ja ilmoitusten luetteloon, josta tietoa on rattoisaa etsiä.

ELY-keskusten sivuilla asiat ovat näennäisesti jaettu maakunnittain. Hartolan maakuntaa ei näy luettelossa. Niinpä, lista ei tosiasiassa ole maakunnittain jaettu, vaan ELY-keskuksittain, jotka on leikkisästi nimetty osin maakuntien nimen mukaisesti.


Vaihe 4. Niinpä siis päijäthämäläisen Hartolan asiat löytyvät kohdasta Uusimaa.

Tiehankkeet kaiketi löytyvät linkistä "Liikenne ja infrastruktuuri". Sana "tie" on liian lyhyt ja ytimekäs hallintokielessä käytettäväksi.



Vaihe 5. Nyt löytyykin linkki itse kuulutukseen, se onkin ketjussa kuudentena vaiheena.


Vaihe 6. Itse kuulutuksessa on silmukka: linkki, joka johtaa takaisin vaiheeseen 2. Tätä silmukkaa kulkemalla virka-aika sujuu rattoisasti.

Itse materiaaliinkin on linkki. Palaamme takaisin Väyläviraston sivuille.


Vaihe 7. Siellä onkin sitten vastassa SharePoint-ohjelmiston varsin kalvinistinen peruskäyttöliittymä. Oletamme, että parhaiten pääsemme seuraamalla polkua "Pääpiirustukset" eikä esimerkiksi "Informatiivinen ai".


Vaihe 8. Jatkamme haaraan "suunnitelmakartat". 


Vaihe 9. Suunnitelmakartoista ei ole lähestymiskarttaa. Sen sijaan pääsemme arvaamaan karttatiedostojen nimistä, mikä voisi olla kiinnostuksen kohteemme. Nimet ovat tyyppiä 3T_1_Suunnkartta_Vt4_HaOr.pdf, nimeämisstandardin mukaisesti.


Vaihe 10. Valitsemme listasta toisen tiedostoista. Tämä tuo meidät sivulle, joka vahvistaa, että tiedoston nimi tosiaan 3T-2_Suunnakartta_Vt4_HaOr.pdf ja joka viimein antaa meille mahdollisuuden katsella karttaa. Ei se tietenkään sitä suoraan aukaise, vaan tarjoaa ladattavaksi.



Vaihe 11. Noin, nyt se on ladattu, ja valmiina avattavaksi.



Vaihe 12.  Jaha, tämän näköinen liittymä on siis suunniteltu.


Tulipahan löydetyksi, ähäkutti.


5 kommenttia:

tienkäyttäjä kirjoitti...

Voisihan tuo olla helpompaakin, mutta parannusta on kuitenkin vuosien mittaan tullut. Aineisto ylipäätään on netissä ja uudempana muutoksena, että Väylällä on sivu jossa kaikki sen väyläverkkoa koskevat kuulutukset on kerätty yhteen. Ennen tarvitsisi käydä selaamassa läpi jokaisen liikenneasioita hoitavan ELYn kuulutukset erikseen, jos halusi löytää uudet.

ELYjen sivusto on sen verran kökkö, ettei sinne voi tehdä linkkiä joka johtaisi suoraan tietyn ELYn kuulutuksiin, mutta onneksi Väylän artikkeleista selviää suoraan, mikä ELY pitää valita.

Niin pitkälle ei ole päästy, että esim. kaikki voimassaolevat tiesuunnitelmat olisivat netissä. Kun suunnitelma hyväksytäön, aineisto tulee nettiin valitusajaksi, mutta poistetaan sen jälkeen. Levytila on niin kallista...

NH kirjoitti...

Tämä artikkeli on hyvä. Kokeilkaapa hakea vaikkapa Konginkankaan uusien ohituskaistojen kartat ja montako tieoikaisua tulossa? Kriteerinä on ettei kuukkelia saa käyttää. Vihjeenä sanottakoon että ne kyllä ovat nähtävillä.

tienkäyttäjä kirjoitti...

NH:n kysymykseen voisi vielä heittää lisäkysymyksen siitä, minkä version sattuu löytämään :) Netistä löytyy ainakin viime vuoden lopussa vanhentuneen tiesuunnitelman karttoja, uudehko toimenpide- ja aluevaraussuunnitelma (josta kirjoittelinkin aiemman nelostieartikkelin yhteydessä) ja yleisötilaisuusaineistoa valmisteilla olevasta uudesta tiesuunnitelmasta.

Sinänsä sana "nähtävillä" on tässä yhteydessä harhaanjohtava, että sillä on tiesuunnitelmista puhuttaessa erityinen juridinen merkitys, eikä tuo valmisteilla oleva uusi suunnitelma ole vielä nähtävillä siinä merkityksessä (ja koko Äänekoski - Viitasaari -hankkeen urakan kilpailuttaminen odottaa tiesuunnitelmien valmistumista).

Toni Hartonen kirjoitti...

Olis hyvä kun ei olis sivutieltä suoraan päätielle vaan vaikka lyhytkin kääntymiskaista päätielle. Virossa oon nähty näitä jonkin verran tavanomaisissa risteyksissä.

Jimi kirjoitti...

Koitapa vielä löytää tieto, miksei linja-autopysäkkejä toteuteta. Onkohan sekin kerrottu jossain? :)