30.7.2008

Miten tietöitä merkitään?

Suomessa on varsin laajalti vallalla eriskummalinen ajattelutapa, että tietyöalueilla voidaan käyttää liikenteen ohjaamiseen liikennemerkkejä hällä väliä -tyyliin, vähän miten mieleen kulloinkin sattuu juolahtamaan.

Liikennemerkeillä on kuitenkin kullakin tarkoitus ja joskus on kyse suoranaisesta erehdyttämisestä. Länsiväylän siltatyömaalla Espoossa on Suomenojan rampin erkanemisrampin alkua siirretty reilusti, mutta erkanemisviitat ovat alkuperäisellä kohdallaan; aivan jossain muualla kuin säädösten määräämänä risteyksessä tai sen välittömässä läheisyydessä.

Tuossa eräänä viikonloppuna nelikaistaisella Kehä III:n osuudella Espoossa oli tien varressa neonväriset tietyömerkit, joiden vaikutusta oli vieläpä vahvistettu keltaisilla majakoilla. Ainoa seikka, joka kieli työnteosta, oli vastakkaisen suunnan ajoradan puolelle ainakin viisi metriä tien ulkopuolelle nurmikolle pysäköity kaivinkone. Kun sutta huutaa turhaan, huutoon saatetaan suhtautua välinpitämättömästi silloinkin, kun on tosi kyseessä.

Kolmostiellä Jalasjärvellä on meneillään siltatyö, jossa valtatien toinen kaista on kokonaan suljettu. Asiasta varoittavat järjestelyt on jokseenkin vaatimattomat. Lähinnä uskomatonta on, että "ehjästä" suunnasta ainoa varoitus on yksittäinen tietyömerkki nopeusrajoituksen lisäksi. Hyvällä kelillä kyllä näkee, että silta on yksikaistainen ja vastaan tulevat kannattaa ottaa huomioon, mutta syyskelien saapuessa paikka on melkomoinen ansa.

Sellainenkin ajattelutapa voisi olla perusteltu, että koska tietyö on poikkeustilanne, liikenteen ohjaus pitäisi tehdä poikkeuksellisen huolellisesti.

Ei kommentteja: