Destian liikennetietoja välittävä RDS-TMC-palvelu on palvellut asiakkaitaan muutaman kuukauden. Sopivan navigaattorin omistajat ovat saaneet ruuduilleen tietyön kuvia ja muita kivoja juttuja. On hiljalleen aika ruveta katselemaan, olisiko hommasta jotain hyötyäkin.
Tutkimusretkeni on varsin pintapuolinen, mutta ehkä se antaa osviittaa. Viime lauantaina ajelin Oulusta Espooseen Heinäveden (!) kautta. Nelostiellä Oulun eteläpuolella Haurukylän kohdalla oli työmaa, jossa ei tapahtunut mitään, mutta jonka kohdalla oli useita kilometrejä pitkä alennettu nopeusrajoitus, huvin vuoksi kaiketi. TMC ei kertonut tästä mitään kuten ei myöskään Rantsilassa olleesta siltatyöstä, jossa oli 30 km/h nopeusrajoitus ja liikennevalot.
Heinävedellä laitoin navigaattorin opastamaan Espooseen ja ruudulle ilmaantui ilmoitus Keravan tienoilla sijaitsevasta tietyöstä. Matkaa tietyölle oli noin 350 kilometriä ja ajaessa oli aikaa seurata tilanteen edistymistä. Tieto tietyöstä nimittäin katosi, tuli takaisin, katosi ja tuli takaisin ja taisi vielä kolmannenkin kerran kadota ja tulla jossain vaiheessa takaisin. Oli jännää odotella, onko siellä tietyö vai ei.
Järvenpään tienoilla oli pätkä alennettua nopeusrajoitusta tietyön takia. Tästä TMC ei ilmoittanut. Sen sijaan ruudulla esiintyi tieto siitä, että Keravan jälkeen on noin 15 kilometriä päällystystyön takia yksikaistaiseksi kavennettua moottoritietä, jossa on nopeusrajoitus. Tällaisesta tietyöstä ei ollut jälkeäkään.
Matka jatkui kohti Kehä I:ä, jossa on rakennustyömaa Leppävaarassa. Tästä ilmoittava tieto saapui navigaattorin tietoon vasta muutamaa kilometriä etukäteen, jo Pakilan tienoilla ajaessani.
Tämän matkan jälkeen olen jonkin verran liikkunut Kehä III:n sisäpuolella. Turunväylällä tehtävistä kaidetöistä TMC ei kerro, mutta Länsiväylän siltatyön Suomenojalla se kyllä noteeraa.
Ensivaikutelma on, että tekniikka on olemassa, mutta siinä miten tekniikkaa käytetään palvelun tuottamiseen on vielä kehittämisen mahdollisuuksia. Jotta TMC:tä voidaan uskottavasti käyttää varsinaiseen tarkoitukseensa, eli reitinvalinnan muuttamiseen lennosta, sen tietosisällön paikkansapitävyydelle asetetaan korkeammat laatuvaatimukset kuin mihin Destia nykyisin näyttäisi kykenevän.
Saattaapa vielä olla paikkaa asenteidenkin muokkaukselle; ennen kaikkea sen pohdinnalle, ovatko liikennetiedotukset tienpitäjää vai tienkäyttäjää varten. Ehkä TMC oli mykkä Rantsilassa siksi, että Tiehallinto kertoo töitä tehtävän klo 6-18. Koska liikennevirta kuitenkin katkaistaan liikennevaloilla vuorokauden ympäri viikon jokaisena päivänä, tienkäyttäjän mielestä häiriö on ympärivuorokautinen riippumatta siitä, ovatko ukot lapion varressa vai eivät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti