16.10.2018

Jännevirran uusi silta

Teillä ja turuilla on alkuvuodesta 2014 artikkelissa Jännevirta kertonut valtatiellä 9 Kuopion ja Joensuun välisellä osuudella sijaitsevasta Jännevirran sillasta, joka on ollut pullonkaula sekä maantie- että vesiliikenteellä. Vuoden verran kirjoituksen jälkeen sillasta katkesi tukirakenteita, jotka kuitenkin kyettiin korjaamaan.


Vanha silta

Vanha silta on kaunis kaarisilta, johon liittyy avattava silta. Kaarisilta on ensimmäinen Suomessa tehty tyylipuhdas langerpalkkisilta: Kaarisilta, jossa vaakasuoria palkkeja kannattelee yläpuolinen kaari. Siltaa ruvettiin rakentamaan jo vuonna 1938, mutta itärajan suunnan tapahtumat viivyttivät sen valmistumista vuoteen 1951 saakka.

Sillan korvaava uusi palkkisilta avattiin autoliikenteelle syyskuussa 2018 ja kevyelle liikenteelle pari viikkoa myöhemmin. Uusi silta on eri numeroa kuin vanha: Sen alituskorkeus on 24,5 metriä, eli enemmän kuin vanhan sillan kaaren korkeus.


Uusi silta näkyy maisemassa varsin vahvasti

Seuraavaksi on vuorossa vanhan sillan purku, jonka on laskettu valmistuvan vielä vuoden 2018 puolella. Silta kierrätetään terässulattoon.

Jännevirran silta on ensimmäinen valmistuva Saimaan syväväylän kolmesta yhtaikaa rakenteilla olevasta kiinteän sillan rakennustyöstä. Työt Savonlinnassa Laitaatsalmessa ovat aika pitkällä ja Sulkavalla Vekaransalmessa alkoivat kuluvana vuonna.


Syväväylän siltatyömaat: Jännevirta pohjoisimpana, Laitaatsalmi Savonlinnassa ja Vekaransalmi Savonlinnan lounaispuolella.

Kukin näistä kolmesta tuottaa massiivisen korkean sillan, jotta Saimax-luokan alukset mahtuvat niiden alta. Jokainen tehdään eri syistä: Jännevirralla korvataan vanha silta, Savonlinnassa siirretään syväväylä kokonaan toiseen paikkaan nykyisen ollessa vaikeasti navigoitava ja Vekaransalmella korvataan lossi sillalla.

Avattavien siltojen kestoikä tuntuu jäävän kovin lyhyeksi, vain muutamaan kymmeneen vuoteen. Siksi näitä kiinteitä siltoja rakennetaan.

Lossiromantiikkaa on kuitenkin edelleen tarjolla Saimaallakin. Syväväylän ylitse kulkee Vekaransalmen sillan valmistuttua seitsemän lossia ja muuallakin koko joukko.

PS. Tämä on Teillä ja Turuilla -blogin 600. artikkeli.

7 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Hei

Erittäin mielenkiintoiset 600 blogia olet kirjoittanut! Jatka samaan malliin. Jos meinaa aiheet loppua niin tässä olisi pari lisää. Kiiminki - Yli-Ii tien 849 perusparannus ja myös itse tien historia. Kyseessähän on vaihtoehtoinen reitti Oulusta kohti Rovaniemeä

Elyas kirjoitti...

^Kappas vain, sehän on jopa viitoitettu 849:nä aina Simon Taininniemeen. Mitenkäs siitä eteenpäin? Ranualle ja siitä kt 78:aa Rovaniemelle vaiko 924:n ja 923:n kautta Tervolaan ja edelleen Rovaniemelle.

JPalomäki kirjoitti...

Hienoa lukea asiantuntevasti ja mielenkiintoisesti kirjoitetttua blogia. Jatka samaan malliin vaikka toinen mokoma.

Tuomo kirjoitti...

Laitaatsalmen eteläinen silta otettiin ajoneuvoliikenteelle käyttöön 12.12.2017 ja kevyelle liikenteelle 2.8.2018. Pohjoinen silta on vielä kesken. Rautatiesilta ei ole saanut rahoitusta.

Matti Grönroos kirjoitti...

Laitaatsalmessa jouduttiin pohjoisen sillan valua kesällä siirtämään pari viikkoa, koska oli liian helteistä. Ei tapahdu Suomessa kovin usein moinen.

Unknown kirjoitti...

Käsittääkseni on ollut muinoin jopa suunnitteilla parantaa teitä Ranuan suuntaan. Ko reitin tarpeellisuutta liennee sattuneesta syys pohdittu heti Lapin sodan jälkeen. Itse olen ajellut kumpaakin mainitsemaasi reittiä matkoillani joskin Ranuan kautta on kantatien osuus merkittävästi parempaa tietä.

Timo Koo kirjoitti...

Hieno ja asiantunteva blogi, ei muuta kuin seuraavia satalukemia rikkomaan!